Tekoälyblogisarja: Data Cloud ja Agentforce tuo reaaliaikaisen datan tekoälyn käyttöön
29.11.2024
Tekoäly on puhututtanut jo jonkin aikaa ja nyt se alkaa olla osa yhä useamman arkipäivää. Mutta miten tekoälyä voi hyödyntää Salesforcessa? Olemme koostaneet Tekoälyblogisarjan, joka vastaa tähän kysymykseen yksi teema tai työkalu kerrallaan. Tällä kertaa aiheena on Salesforce Data Cloud ja Agentforce.
Mikä on Data Cloud ja mihin sitä käytetään?
Salesforce Data Cloud on datan hallintatyökalu, jonka avulla voidaan koota yhteen ja hyödyntää asiakasdataa useista eri lähteistä suurella volyymilla. Data Cloudin avulla voidaan koota yhteen eri osa-alueiden, esimerkiksi CRM:n, verkkokaupan ja markkinoinnin data ja luoda näin yhtenäinen näkymä asiakkaista Customer 360-periaatteiden mukaisesti. Data Cloudin keräämä data mahdollistaa tekoälyn edistyneen käytön aiempaa tehokkaammin.
Data Cloudin keskeisimmät ominaisuudet ovat datan harmonisointi (Data Harmonization) ja harmonisoidun datan aktivointi (Data Activation). Datan harmonisoimisella pystytään varmistamaan, että Data Cloudiin kerätty data on yhdenmukaista ja hyvälaatuista, joka on tärkeää muun muassa tekoälytyökalujen hyödyntämisessä. Datan aktivointi puolestaan mahdollistaa yhdenmukaistetun datan hyödyntämisen esimerkiksi kohdennetussa markkinoinnissa ja automaattisissa asiakasviesteissä.
Mikä on Agentforce ja miten se liittyy Data Cloudiin?
Agentforce on Salesforcen vastaus yrityksien huutoon siitä, mihin tekoälyä voidaan käytännössä hyödyntää. Agentforce on alusta, joka mahdollistaa tekoälyä hyödyntävien ”Agenttien” rakentamisen suoraan Salesforcessa ilman omien tekoälymallien kouluttamista tai integraatioita ulkopuolisiin tekoälytyökaluihin. Lue tarkemmin Agentforcesta aikaisemmasta Tekoälyblogisarjan osasta: Salesforce Agentforce avuksi arjen työhön.
Agentforcella on näkymä Salesforcessa sijaitsevaan dataan, esimerkiksi Accounteihin, Opportunityihin ja Contacteihin. Salesforcen Agentforce ja tämän tekoälykyvykkyydet vaativat Data Cloud ja Einstein -creditit, mutta eivät välttämättä suoraa Data Cloud -implementaatiota.
Reaaliaikainen data kolmansilta osalpuolilta
Mutta mitä jos yrityksellä on dataa, mikä ei ole Salesforcessa, esimerkiksi verkkokaupasta tai sosiaalisen median kanavista kerättyä dataa? Kuten aiemmin mainittua, Data Cloud mahdollistaa tietojen kokoamisen Salesforceen eri lähteistä ja kun data on Salesforcessa, on se myös Agentforcen käytettävissä. Tämä tarkoittaa, että agenteilla on mahdollisuus pohjata toimintansa asiakkaan koko historialliseen ja reaaliaikaisen dataan perustuen, vaikka datan lähde olisi kolmannen osapuolen alustoilta lähtöisin.
Yksi Data Cloudin suurimmista eduista on sen kyky tuoda asiakasdata reaaliajassa Salesforceen, jonka kautta Agentforcen agenteilla on todellinen Customer 360 -näkymä. Tämä tarkoittaa, että asiakaspalvelija voi nähdä asiakkaan viimeaikaiset ostokset, tukipyynnöt tai verkkosivukäyttäytymisen heti, kun asiakas ottaa yhteyttä. Tämänkaltainen reaaliaikainen tieto ei vain tehosta palvelua, vaan myös tekee siitä merkityksellisempää asiakkaalle.
Henkilökohtainen palvelukokemus on nykypäivänä tärkeää ja Data Cloud + Agentforce tekevät tästä mahdollista tarjoamalla agenteille kaiken tarvittavan tiedon asiakkaasta. Näin vältetään myös vanhentuneesta datasta aiheutuvat virheet palvelussa, ja esimerkiksi tarjouksiin tuoreimman datan käyttäminen mahdollistaa personoidun ja oikea-aikaisen tarjouksenteon.
Data Cloud ja Agentforce on tehokas yhdistelmä, joka tekee agenteista tehokkaampia ja kontekstiltaan varmempia. Agentforcen ja Data Cloudin käyttöönotolle on tärkeänä ennakkovaatimuksena kuitenkin datan laatu. Datan ollessa laadukasta ja yhdenmukaista, saadaan Data Cloudista ja Agentforcesta suurin hyöty.
Jos haluat lukea lisää Data Cloudista, voit lukea Salesforce Clouds ABC-blogisarjan tekstin täältä.
Jos Salesforcen tekoälytyökaluista yleisesti tai juuri Prompt builderista herää kysyttävää, keskustelemme mielellämme tarkemmin Salesforcen mahdollisuuksista liiketoimintatarpeisiinne nähden.
Kirjoittaja:
Joonas Ruuth
Salesforce Developer
Kurkkaa lisää sisältöjä

Uusi Salesforce konsultti aloitti Ceilillä lokakuussa
Vuosi 2025 on ollut vahvaa kasvun aikaa Ceilillä ja loppuvuosi näyttää noudattavan samaa kaavaa. Jotta voidaan taata sama palvelun laatutaso ja asiantuntijuuden syvyys tulevaisuudessakin, on

Agent User Group – Konkretiaa agenttien maailmaan
Mitä Salesforcen agentit ja tekoälytyökalut käytännössä mahdollistavat? Tekoälyn ollessa erittäin pinnalla, kuulee monesta kanavasta tekoälyn hyödyistä ja agenttien tuomista mahdollisuuksista, mutta mihin tekoälytyökaluja ja agentteja

Uusi myyntijohtaja aloitti Ceilillä elokuussa
Kevät 2025 oli upeaa kasvun aikaa Ceilillä ja kasvun ylläpidon takaamiseksi erityisesti myynnin johtamiseen toivottiin vankempaa otetta. Näin ollen elokuussa 2025 Ceilillä aloitti uusi myyntijohtaja,
Salesforce®, Sales Cloud® ja muut ovat salesforce.com, inc:n tavaramerkkejä, joita käytetään täällä luvan kanssa.
Haluatko tietää lisää Salesforcen mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä, niin räätälöidään teille sopiva tarjous tarpeidenne pohjalta.
Jos tarjouspyynnössäsi on liitteitä, voit ottaa lomakkeen sijaan yhteyttä osoitteeseen info@ceili.fi