Spring ’21 Release -uudistukset Pardotissa

Spring ’21 Releasen uudet ominaisuudet tulevat kaikkien organisaatioiden käytettäväksi viimeistään helmikuun 13. päivä. Tähän tekstiin olemme keränneet keskeisiä uudistuksia Pardotin näkökulmasta. Kattavan listauksen muista uudistuksista voit lukea Release-tiedotteestamme täältä.  Autamme mielellämme kaikissa uusiin ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä!

Yleiset uudistukset

Kloonaa kampanja ja liittyvät tietueet

Kampanjoiden hallintaa tulee helpottamaan toiminto ”Clone with Related”, jonka avulla voi kloonata valitun kampanjan sekä kaikki siihen liittyvät markkinointiassetit. Kloonamisvaiheessa tarkennetaan, mitkä assetit kopioidaan (esim. lomakkeet, linkit jne.). Mikäli yrityksellä on toistuvia ja samankaltaisia kampanjoita, kloonaaminen helpottaa uusien kampanjoiden luomista.

Accountien lisääminen kampanjalle

Pardotin yhtenä keskeisenä kehityssuuntana on lisätä ominaisuuksia, jotka tukevat Account Based Marketing (ABM) –lähestymistapaa. Mahdollisuus lisätä accounteja kampanjalle onkin siis iso askel kohti tätä kehitystä. Jatkossa kampanjaan voi kuulua yksittäisten henkilöiden lisäksi myös kokonaisia yrityksiä. Accounteja voi jatkossa seurata osana kampanjaa raporteilla ja liittyvissä listoissa (related lists).

Asetus laitetaan päälle Salesforcen Setupissa: ”Accounts as Campaign Members”.

First-Party Tracking

Aiemmin Pardot on käyttänyt verkkoseurannassaan Third-Party Trackingia, mutta uudistuksen myötä First-Party Tracking tulee yleisesti käyttöön. Tiukentuvien tietoturvavaatimusten myötä tähän tapaan siirtyminen on erittäin merkittävä parannus. Tietoturvan näkökulmasta First-Party Tracking on parempi vaihtoehto, ja lisäksi tällaiset evästeet myös toimivat varmemmin eri tilanteissa.

First-Party Tracking otetaan käyttöön Pardotin asetuksissa. Tämän lisäksi Tracker Domainit täytyy päivittää uuden systeemin mukaisiksi.

Voi vaatia toimenpiteen: Salesforce Single Sign-On

Helmikuun 15. päivästä alkaen kaikkien käyttäjien on käytettävä Salesforce-tunnuksia kirjautuakseen sisälle Pardottiin. Kaikilla käyttäjillä on siis oltava käytössä Salesforce Single Sign-on (SSO), joka on oletusarvoisesti päällä kaikilla Salesforceen synkatuilla Pardot-käyttäjillä. Todennäköisimmin tämä vaikuttaa siis ainoastaan Pardot-only käyttäjiin, joilla ei ole lainkaan Salesforce-tunnuksia. Tämän vuoksi Salesforce onkin lisännyt kaikkiin organisaatioihin 100 ilmaista Identity-lisenssiä, joita voidaan käyttää niiden käyttäjien luomiseen, jotka eivät ole aiemmin Salesforce-tunnuksia omistaneet.

Lisää tietoa asiasta voi lukea tästä Salesforcen dokumentista.

Sähköposti-uudistukset

Kaksivaiheinen unsubscribe

Tähän asti sähköpostikielto on tullut heti voimaan Unsubscribe-linkkiä klikatessa. Tämän johdosta on ollut mahdollista, että esimerkiksi tietoturvabotin tekemä klikkaus aktivoi sähköpostikiellon tarpeettomasti. Uuden kaksivaiheisen unsubscriben myötä voidaan varmistaa, että prospekti haluaa varmasti asettaa sähköpostikiellon. Unsubscribe-linkin klikkaaminen johtaa sivulle, jossa vahvistetaan, että todella haluaa peruuttaa sähköpostien tilauksen.

Uusi unsubscriben vahvistussivu voidaan määritellä samaan tapaan kuin Email Preference Center.

Sähköpostien data custom-raporteilla

Samaan tapaan kuin muissakin markkinoinnin sisällöissä nyt myös sähköposteista saatavaa dataa voi raportoida Salesforcen omilla custom-raporteilla. Raportin voi luoda ”Email Content”  –objektille, jolloin pääsee tarkastelemaan kaikkien list emailien dataa. Lähetetyt sähköpostit voisi luokitella esimerkiksi kampanjoittain taulukkoon, ja vertailla, miten eri viestit ovat toimineet. Raportilta voisi vaikkapa katsoa, miten eri viestejä on avattu tai kuinka paljon niitä on klikattu.

Uuden raporttityypin voi luoda Salesforcen Setupissa, jonka jälkeen raportteja voi rakentaa Report-välilehdellä.

Mailable prospect -määrän laskenta lähettäessä

Uuden Email Builderin lähetysosiossa voi nyt tarkistaa ja laskea lähetyskelpoisten prospektien määrän. Tällä tavoin voi nopeasti nähdä tarkan luvun, jolle lähetettävä sähköposti tulee lähtemään. Laskelma ottaa huomioon lähetyksessä käytettävät listat, suppression listat sekä lähetyskelvottomat osoitteet.

Täydennyksiä uuden Email Builderin ominaisuuksiin

Salesforcen uusi Lightning Email Builder julkaistiin viime releasen yhteydessä. Toistaiseksi Pardot-käyttäjät voivat käyttää rinnakkain sekä vanhaa että uutta työkalua. Uuden työkalun osalta on otettava kuitenkin vielä huomioon, että sillä voi lähettää vain list emaileja (ei automaatioissa käytettäviä viestejä). On kuitenkin varsin odotettavaa, että työkalu tulee laajentumaan kaikkiin sähköpostilähetyksiin tulevaisuudessa. Uusi lähetystyökalu täydentyy nyt muutamilla ominaisuuksilla, jotka ovat tuttuja jo vanhan sähköpostityökalun puolelta.

Kloonaa sähköposteja ja osioita: Luotuja sähköposteja voi nyt kloonata, ja siten helposti hyödyntää ja muokata tulevissa lähetyksissä. Myös Email Builderissa tehtäviä komponentteja (tekstejä, painikkeita, kuvia) voi kloonata, jolloin samat muotoilut siirtyvät helposti uuteen komponenttiin.

Linkin määrittely sähköpostin completion actioniin: Toistaiseksi lähetysvaiheessa ei ole voinut määritellä tarkkaa linkkiä, joka laukaisisi sähköpostin Completion Actionin. Päivityksen myötä spesifin linkin valitseminen on nyt mahdollista.

Sähköpostin lähettäjä ja vastausosoite: Lähetysvaiheessa voi nyt määritellä, kuka on sähköpostin lähettäjä (esim. tietty käyttäjä), ja mitä osoitetta käytetään vastausosoitteena.

 

Mikäli teillä herää kysyttävää tai tarvitsette apua uusien ominaisuuksien käyttöönotossa, olemme mielellämme avuksi!

 

Kirjoittaja: Esra Pirinen, Salesforce Consultant