
Tekoälyblogisarja: Salesforce Prompt builder auttaa ohjeistamaan tekoälyä
1.11.2024
Tekoäly on puhututtanut jo jonkin aikaa ja nyt se alkaa olla osa yhä useamman arkipäivää. Mutta miten tekoälyä voi hyödyntää Salesforcessa? Olemme koostaneet Tekoälyblogisarjan, joka vastaa tähän kysymykseen yksi teema tai työkalu kerrallaan. Tällä kertaa aiheena on Salesforce Prompt Builder.
Generatiivinen tekoäly on ollut helposti saatavilla jo useamman vuoden erilaisten arkipäiväisten ongelmien ratkaisuissa. Tekoälytyökaluilta (esim. ChatGPT) on voinut kysyä yksittäisen kysymyksen ja siihen on saanut tältä vastauksen. Vaikka generatiivinen tekoäly on kehittynyt paljon, on sen konkreettiset hyödyt liiketoiminnan tukena jäänyt pieniksi. Salesforce Prompt Builder helpottaa tekoälyn käyttöä organisaatioissa ja tuottaa aiempaa parempia tuloksia.
Mikä on Salesforce Prompt Builder?
Salesforcen Prompt Builder on työkalu, joka tuo generatiivisen tekoälyn liiketoimintaprosessien tueksi. Tekoäly tuottaa parhaita tuloksia silloin, kun kehotteen osaa muotoilla parhaalla tavalla, mutta välillä se voi olla vaikeaa. Väärät tai puutteelliset kehotteet johtavat usein vääränlaisiin lopputulemiin.
Prompt Builderin avulla käyttäjät voivat luoda ”Prompteja” eli kehotteita, jotka suorittavat jonkin tehtävän niin, että kehote saa kontekstin suoraan yrityksen Salesforce instanssin tiedoista, esim. hyödyntäen Account, Contact tai Opportunity dataa. Kehotteita voidaan kutsua esimerkiksi Floweista, Apexista ja Lightning Web Componenteista. Työkalun avulla pystytään luomaan kehotteita, jotka tuottavat juuri yrityksen dataan sopivia tuloksia.
Prompt Builderin kehotepohjat
Kuten sanottu, Prompt Builderin avulla voidaan luoda kehotepohjia. Alla on lueteltu kolme erilaista kehotepohjatyyppiä sekä kerrottu esimerkkejä siitä, millaisissa tilanteissa juuri kyseiset kehotepohjat toimivat.
Field Generation
Field Generation -kehote tekee nimensä mukaisesti sen mitä antaa ymmärtää, eli generoi tietoa objektin haluttuun kenttään (Field).
Field Generation -kehote voi esimerkiksi koostaa yhteenvedon haluttuun objektin kenttään asiakkaan tarjouspyynnöstä tai asiakaspalveluun tulleesta tiketistä. Koostamisen voi tehdä käyttäjän toimesta manuaalisesti tai sitoa esimerkiksi Flowiin, joka tekee yhteenvedon automaattisesti tekoälyllä.

Flex
Flex -tyyppisillä pohjilla käyttäjä voi luoda kehotteita, jotka hyödyntävät dataa useista eri objekteista. Hyödynnettävät objektit ovat käyttäjän valittavissa ja objektien ei tarvitse välttämättä olla edes relaatiossa keskenään.
Flex -kehotetta voidaan hyödyntää esimerkiksi tilanteissa, joissa halutaan koostaa asiakkaalle personoitu automaattivastaus, johon tarvitsee hakea tietoa/kontekstia Casen lisäksi esimerkiksi muilta asiakkaaseen liittyviltä tietueilta.
Sales Email
Sales Email -pohjalla voidaan luoda generatiivisen tekoälyn avulla personoituja viestejä, joita sitten voidaan lähettää asiakkaalle eteenpäin. Sales Email -pohjia voi luoda useita, joista myyjä voi eri tilanteissa valita parhaan. Viestien generointi tekoälyn avulla voidaan myös automatisoida Flowien avulla.
Esimerkkitilanne Sales Email -kehotteen käytöstä voisi olla, että generoidaan asiakkaalle tarjoukselta viesti, jossa avataan tarjouksen sisältöä vaikkapa tuotteiden osalta.
Jos Salesforcen tekoälytyökaluista yleisesti tai juuri Prompt builderista herää kysyttävää, keskustelemme mielellämme tarkemmin Salesforcen mahdollisuuksista liiketoimintatarpeisiinne nähden.

Kirjoittaja:
Joonas Ruuth
Salesforce Developer
Kurkkaa lisää sisältöjä

Agentforce World Tour Helsinki – 6.5.2025
Ceili on vuoden mahtavimmassa tapahtumassa Salesforcen pääyhteistyökumppanina! Tällä kertaa uudella nimellä kulkeva Agentforce World Tour Helsinki 2025 tapahtuma järjestetään Helsingin Finlandia-talolla 6.5.2025. Luvassa on mielenkiintoisia

Digital Marketing User Group – AI spesiaali
Salesforcen tekoälyn mahdollisuuksista erityisesti markkinoinnin saralla kiinnostunut – tämä tilaisuus on sinulle! Järjestämme tällä kertaa suositusta Digital Marketing User Groupistamme erikoissession: AI spesiaalin! User Group

Ceilin tiimi vahvistui kolmella kokeneella asiantuntijalla
Ceilin tiimi vahvistui kolmella kokeneella asiantuntijalla! Ceilin vuosi 2024 oli kaksijakoinen, kun hiljaisempaa kevättä tasapainotti vahva syksy. Kasvaneen asiakasprojektimäärän myötä Ceilillä kaivattiin lisää apukäsiä ja
Salesforce®, Sales Cloud® ja muut ovat salesforce.com, inc:n tavaramerkkejä, joita käytetään täällä luvan kanssa.

Haluatko tietää lisää Salesforcen mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä, niin räätälöidään teille sopiva tarjous tarpeidenne pohjalta.
Jos tarjouspyynnössäsi on liitteitä, voit ottaa lomakkeen sijaan yhteyttä osoitteeseen info@ceili.fi