Nordecin rakennustoimintaan yhtenäiset prosessit Salesforcella
2.5.2023
Rakennustoimintaan yhtenäiset prosessit Salesforcella – miten? Nordec on yksi johtavista rakennusten, julkisivujen ja terässiltojen runkorakenteiden toimittajista Pohjoismaissa. Yli 40 vuoden kokemus ja optimaaliset ratkaisut vaativien runkorakenteiden suunnittelusta, valmistuksesta ja asennuksesta luovat monipuolista arvoa asiakkaille.
Normek Oy:n ja Ruukki Building Systems Oy:n fuusioitumisen myötä Nordecilla kaivattiin yrityksen läpileikkaavaa järjestelmää ja yhtenäisiä prosesseja. Exceleissä pyöritetty tieto olisi pitkällä tähtäimellä aiheuttanut helposti tiedon väliinputoamista ja vaikeuttanut läpinäkyvyyttä. Näin ollen Nordec kilpailutti markkinoiden johtavia CRM-järjestelmiä: Salesforcen® ja Microsoft Dynamics 365®. Ratkaisussa päädyttiin Salesforceen ja toimittajavaihtoehtojen joukosta kumppaniksi valikoitui Ceili. Painavimmat syyt Ceilin valinnalle olivat maanläheisyys, helposti lähestyttävyys ja konkreettinen lähestymistapa.
Rakennustoimintaan yhtenäiset prosessit Salesforcella: useampien tarjouksien kokonaisuudet helpottuivat
Nordecin kaltaisella rakennusalan toimijalla liiketoiminta koostuu projektikokonaisuuksista (Main Projects), jotka voivat sisältää useampia tarjouksia eri toimijoiden suuntaan. Yksi taho tekee perustuksia, toinen julkisivuja, kolmas sähkötöitä ja niin edelleen. Salesforcen avulla Nordec näkee kaikki yhteen projektiin liittyvät tarjouksen samasta paikasta. Lisäksi tällaisia monia tarjouksia, tarjoajia ja toimijoita sisältäviä projekteja on käynnissä saman aikaisesti useampia. Tarjoukset ovat keskenään eri vaiheissa ja niistä voi vastata eri henkilöt. Jokaisella Nordecin asiantuntijalla oli ennen myös omat kontaktinsa, joiden yhteystiedot olivat ylhäällä eri paikoissa. Nyt kontaktipankki on koko yrityksen läpileikkaava ja tuo näin merkittäviä skaalautuvuusetuja. Kokonaisuuden hallinta siis vaati yhtenäistä järjestelmää, jotta tieto saavutti kaikki tarvittavat sidosryhmät, ja prosessit selkiytyivät. Nordec on kansainvälinen toimija, jonka takia myös eri maiden yhteistyötä helpottaa yhtenäinen ja selkeä järjestelmä.
”Salesforcen avulla olemme saaneet tehostettua ja harmionisoitua myynnin ja asiakkuudenhallinnan prosessejamme. Tieto on keskitetysti yhdessä paikassa, jossa se palvelee lukuisia erilaisia käyttötarkoituksia. Myyntiprosessin muutokset näkyvät välittömästä kaikkialla eikä erillisiä tiedusteluja vastuuhenkilöiltä enää tarvita. Myös eri yksiköiden välinen yhteistyö on helpottunut siirryttyämme käyttämään järjestelmää.” Mikko Bergman, Chief Information Officer, Nordec
Ei pelkästään teknistä käyttöönottoa, vaan prosessien syvällistä määrittelyä
Kahden yrityksen fuusioituessa, tulee molemmista luonnollisesti erilaisia toimintatapoja ja prosesseja, jotka piti yhtenäistää. Tämän takia Nordecin ja Ceilin yhteistyössä ei keskitytty pelkästään tekniseen käyttöönottoon, vaan huomiota kiinnitettiin erittäin vahvasti Nordecin yhteisten prosessien suunnitteluun ennen järjestelmän rakenteen suunnittelua. Workshopeissa käytiin läpi prosesseihin liittyviä asioita alusta alkaen: miten myyntiä tullaan tekemään, mistä liidit tulevat jatkossa ja kuka niitä käsittelee sekä minkä vaiheiden läpi ne kulkevat.
Yhteistyö sisälsi workshopeja, käyttökoulutuksia ja tsekkipalavereja. Nordecilla haluttiin osallistaa ihmisiä vahvasti mukaan projektiin, jonka ansiosta workshopeissa oli paljon eri roolien asiantuntijoita ja monipuolista keskustelua. Näiden lisäksi päätettiin pitää viikoittaisia Salesforce klinikoita noin kuuden viikon ajan, joilla varmistettiin käyttäjien sitoutumista ja oppimista. Klinikoihin valittiin aina jokin spesifi aihe (esim. Outlook-integraatio) ja käytiin käytännönläheisesti läpi, miten ominaisuutta käytetään ja mihin. Klinikat sisälsivät myös Q&A osuuden, jossa käyttäjät pystyivät matalalla kynnyksellä kysymään lisätietoja ja saivat niihin vastauksia ja selvennyksiä Ceilin asiantuntijoilta. Ceilin Salesforce konsultit vetivät Nordecin klinikat ja niihin oltiin molemmin puolin erittäin tyytyväisiä.
Sales Cloudin käyttöönotto ja jatkon suunnittelua
Salesforcen Sales Cloudin® käyttöönoton ajan pidettiin jatkuvasti mielessä jatkokehitys, sillä Nordecilla on tavoitteena laajentaa Salesforcen käyttöä lähitulevaisuudessa Ceilin kanssa. Ennen tätä on kuitenkin kirkastettava vielä tavoitteita ja tahtotilaa esimerkiksi markkinoinnin suhteen. Tulevaisuuden askelmerkit on kuitenkin hyvä tiedostaa jo ensimmäisessä käyttöönotossa, jotta järjestelmä ja datan rakenne konfiguroidaan tulevia laajennuksia tukevaksi. Näin järjestelmää ei tarvitse ruveta muuttamaan radikaalisti seuraavissa kehitysvaiheissa.
Nordec on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön ja lopputulemaan, jossa saatiin rakennustoimintaan yhtenäiset prosessit Salesforcella
Yhteiset prosessit ja tapa toimia on nyt otettu Nordecin arjessa käyttöön ja Excelit korvattu reaaliaikaisilla raporteilla yhtenäisessä järjestelmässä. Nordecilla käydään viikoittain läpi auki olevat tarjoukset ja päivitetään niiden status Salesforceen sekä suunnitellaan seuraavat askelmerkit.
Ceilin projektipäällikkö Sanna Kallio on tyytyväinen Nordecin kanssa tehtyyn yhteistyöhön:
”Projektipäälliköiden välinen yhteistyö ja kommunikointi sujui todella hyvin viikoittaisilla yhteisillä palavereilla, joissa seurattiin asioiden edistymistä molemmin puolin. Oli hienoa nähdä miten kova tahtotila Nordecilla oli saada yhteiset prosessit määriteltyä ja kuinka niiden tärkeys ymmärrettiin jokaisella tasolla. Yritysfuusio toi toki omat haasteensa päätöksentekoon aika-ajoin, mutta kun kaikilla on yhteinen jaettu tavoite mielessä, on lopputulos mielekäs ja aidosti toimintaa tukeva. Sisäisten toimintatapojen kehittäminen on toki jatkuva prosessi, mutta hyvin suunniteltu luo merkittävän pohjan tulevalle kehitykselle.”
Nordecin CIO, Mikko Bergman, kommentoi Nordecin ja Ceilin yhteistyötä seuraavasti:
”Yhteistyö Ceilin kanssa oli mutkatonta ja hauskaa. Kemiat Nordecin ja Ceilin välillä toimivat loistavasti. Ceilin roolina ei ollut olla vain Salesforcen teknisenä toteutuspartnerina, vaan saimme myös arvokasta best practise -tietoa siitä, kuinka prosessimme toimisivat optimaalisimmin. Ceili myös haastoi mielipiteitämme rakentavasti aikaansaaden yhdessä kiitettävän lopputuloksen.
Salesforce on massiivinen kokonaisuus eikä yksikään konsultti kykene hallitsemaan sen kaikkia ominaisuuksia. Ceilin avulla saimme projektiimme viiveettä osaamista kulloiseenkin kohteena olevaan toiminnallisuuteen eri konsulttien avulla. Ceilin osaaminen oli todella laaja-alaista ja korkealaatuista.”
Lue lisää asiakkaidemme kokemuksia
UN Women Suomi kehittää varainhankintaansa Salesforcessa Ceilin kanssa
YK:n tasa-arvojärjestö UN Women on maailman johtava naisten ja tyttöjen ihmisoikeuksia ajava järjestö, jonka tavoitteena on maailma, jossa on yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet kaikille. Yli
Norlandian varhaiskasvatuksen prosesseihin yhdenmukaisuutta Salesforcella
Varhaiskasvatuspalveluita tarjoava Norlandia Päiväkodit on osa norjalaista Norlandia Health and Care -perheyritystä. Norlandialla on toimintaa Norjan lisäksi Suomessa, Ruotsissa, Puolassa, Hollannissa ja Saksassa. Norlandialla on
Junttanin myyntiin lisää tehoa Salesforcella
Junttan on rakentamassa tulevaisuutta laadukkailla hydraulisilla paalutuskoneilla ja pitkänlinjan ammattitaidolla. Kaluston lisäksi Junttan tarjoaa monipuolista käyttäjäkoulutusta ja huoltopalveluita asiakkailleen. Perustamisvuodesta 1976 on kuljettu ansiokas matka
Salesforce®, Sales Cloud® ja muut ovat salesforce.com, inc:n tavaramerkkejä, joita käytetään täällä luvan kanssa.
Haluatko kuulla lisää Salesforce-ratkaisuista?
Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää CRM:n hyödyistä liiketoimintanne näkökulmasta ja räätälöidään teille sopiva tarjous.
Jos tarjouspyynnössäsi on liitteitä, voit ottaa lomakkeen sijaan yhteyttä osoitteeseen info@ceili.fi