Summer ’20 Release -uudistukset Pardotissa

Salesforcen Summer ’20 Release tuo mukanaan joukon mielenkiintoisia ominaisuuksia myös Pardotin puolelle. Näitä uudistuksia käsiteltiin vastikään Ceilin asiakkaille järjestetyssä Pardot User Group -etätapaamisessa, joka toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa. Pardot User Group tullaan järjestämään seuraavan kerran alkusyksystä, joten olethan yhteydessä Ceiliin, mikäli haluat tulla mukaan User Groupin tapaamisiin. Tässä tekstissä esittelemme keskeiset Pardot-uudistukset vielä lyhyen blogitekstin muodossa. Uudet ominaisuudet tulevat käyttöön suurimmalle osalle Salesforcen asiakkaista 17.-18. heinäkuuta.

1. Pardot Sandboxit

Laajimmissa Pardot-lisensseissä (Advanced ja Premium) on mahdollista ottaa käyttöön Pardotin oma Sandbox, jonka voi yhdistää Salesforcen Sandboxiin. Pardotin Sandbox on tuotantoympäristöstä kopioitu oma instanssinsa, jossa uusia markkinointiautomaatioita voi turvallisesti rakentaa ja testata. Pardotin Sandboxeissa ei ole kuitenkaan Salesforcesta tuttua change set -toimintoa, jolla muutoksia voisi helposti viedä tuotantoon. Muutokset tuleekin siirtää tuotantokäyttöön manuaalisesti.

2.Engagement History Dashboardit Opportunityille

Aiemmin Engagement History Dashboardit ovat olleet saatavilla tileille ja kampanjoille (ks. aiempi blogi), mutta nyt dashboard-komponentin voi lisätä myös myyntimahdollisuuksille. Tämä on mainio lisäys, mikä parantaa markkinoinnin raportointia, ja tarjoaa samalla myös myynnille paremman näkyvyyden markkinointitoimenpiteisiin. Valmiiseen mittaristoon sisältyy kolme raporttia, jotka ovat:

  1. Liittyvien kontaktien aktiivisuus (viivadiagrammi)
  2. Liittyvien kampanjoiden vaikutus (piirakka)
  3. Viimeaikaiset prospektien aktiviteetit (listanäkymä)

Engagement History Dashboard myyntimahdollisuudella. Kuva: Salesforce ’20 Release Notes.

3. Pieniä admin-uudistuksia

Adminien näkökulmasta Summer Release tuo mukanaan muutamia käytännöllisiä uudistuksia. (1) Jatkossa käyttäjiä tarvitsee luoda vain Salesforcessa, josta halutut käyttäjät viedään Pardot-käyttäjiksi. Aiempi kaksoiskappalaiden luominen molempiin järjestelmiin poistuu siis tämän päivityksen myötä. (2) Admineilla on mahdollisuus myös päivittää Salesforce-Pardot Connector v2:een, mikäli vanha connector on ollut käytössä. Uudempi connector sisältää luonnollisesti muutamia ominaisuuksia, joita aiemmassa versiossa ei ole ollut (lisää esimerkiksi täällä). (3) Lisäksi adminit voivat jatkossa ottaa itsenäisesti Salesforcen person accountit käyttöön Pardotissa, kun aiemmin tämä on täytynyt pyytää Pardotin Supportista.

4. Uudet Pardot-painikkeet Salesforcessa

Salesforcen liidi- ja kontaktisivuille voi jatkossa lisätä kaksi Pardotin standardipainiketta, jotka ovat ”Add to Pardot Lists” ja ”Add to Engagement Studio Lists”. Nämä painikkeet on helppo lisätä näkyville Salesforcen sivuasetteluissa. Näin myyjillä on mahdollisuus lisätä haluamiaan prospekteja markkinointipoluille, mikäli prospektit eivät ole vielä esimerkiksi valmiita ostamaan.

5. Uudistukset B2B Marketing Analyticsiin

B2B Marketing Analyticsiin tulee kaksi keskeistä muutosta. Ensinnäkin, jotta applikaation käyttöönotto olisi jatkossa helpompaa, uusi Setup-polku auttaa adminin eri vaiheiden läpi. Polku kertoo, millaisia tehtäviä ja asetuksia käyttöönoton yhteydessä vaaditaan. Toiseksi, B2B Marketing Analyticissa käytettävien dataflowien luontiin on jatkossa helppokäyttöinen työkalu, jossa voidaan valita, mitä kenttiä dataflowiin sisällytetään ja mitä ei.

Setup-polku. Kuva: Salesforce Summer ’20 Release Notes.

6. Pardot Einstein -uudistukset

Uudistukset Pardot Einsteiniin ovat varsin mielenkiintoisia, vaikkakin ne tässä vaiheessa ovat tarjolla ainoastaan Advanced-lisenssin omaaville organisaatioille. Pardot Einstein Attribution vie kampanjaraportoinnin täysin uudelle tasolle, kun kampanjoiden vaikutus myyntimahdollisuuksiin voidaan kohdistaa tekoälyn avulla. Tämä on siis täysin uusi Campaign Influence -malli, joka tulee vanhojen mallien (first-touch, last-touch, even-touch) rinnalle. Lisäksi Marketing Campaign Intelligence App tuo yhteen dashboard-näkymään sekä Pardotin markkinointidatan että Salesforcen kampanjadatan. Tämän avulla voidaan tehdä tarkempia tulkintoja markkinointitoimenpiteiden onnistumisesta. Huom. Einsteinin tarjoamista muista mahdollisuuksista voit lukea lisää tästä blogitekstistä.

 

Kirjoittaja: Esra Pirinen, Salesforce Consultant