Elematic kehittää myyntiä, markkinointia ja asiakaskokemusta sekä rakentaa skaalattavia prosesseja Ceilin kanssa Salesforcella

Elematic kehittää myyntiä, markkinointia ja asiakaskokemusta sekä rakentaa skaalattavia prosesseja Ceilin kanssa Salesforcella

Elematic Oyj on globaali markkinajohtaja betonielementtien tuotantoteknologiassa. Yli 65 vuoden kokemuksella yritys suunnittelee, valmistaa ja toimittaa korkealaatuisia koneita, laitteita, automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita elementtiteollisuudelle. Elematicin ratkaisut kattavat koko elementtien tuotantoprosessin suunnittelusta ja valmistuksesta toimitukseen ja asennukseen, mikä mahdollistaa asiakkaiden tuottavuuden, kestävyyden ja kannattavuuden parantamisen.

Elematicin teknologia on mahdollistanut satojatuhansia rakennusprojekteja yli 100 maassa, ja asiakkaita on kaikilla mantereilla. Nykyään Elematic työllistää reilusti yli 300 ammattilaista maailmanlaajuisesti. Mahdollistaakseen globaalisti skaalautuvat myynti- ja markkinointiprosessit ja ylittääkseen asiakkaiden odotukset, Elematic valitsi Salesforce-ympäristön, ja Ceili valittiin toteuttamaan ja kehittämään sitä Elematicin kanssa.

Yhteenvetona Elematicin toiveet uudelle CRM-järjestelmälle olivat:

  1. Palvelee myyntiä ja markkinointia sekä parantaa asiakaskokemusta
  2. Tarjoaa 360-asteen näkymän asiakkuuksiin
  3. Mahdollistaa selkeät segmentointimahdollisuudet
  4. Sisältää käyttäjäystävällisen ja selkeän käyttöliittymän

Mitä Elematicin Salesforcen käyttöönottoprojekti sisälsi ja miten se toteutettiin?

Uuden CRM-järjestelmän (Salesforcen) käyttöönotto haluttiin toteuttaa osissa. Ensin määriteltiin tärkeimmät prioriteetit ja toteutettiin pääsääntöisesti vain oleellisimmat toiminnallisuudet Salesforceen, jotta saatiin järjestelmä mahdollisimman pian käyttöön. Heti alusta alkaen tiedossa ja suunnitelmissa oli, että järjestelmää kehitetään eteenpäin varsinaisen käyttöönoton jälkeen.

Käyttöönottoprojekti sisälsi Sales Cloudin (myynnin työkalun), Experience Cloudin (agenttiportaalin) ja Marketing Cloud Account Engagementin (markkinoinnin työkalun) käyttöönoton. Integraatiopuolella toteutettiin integraatio nettisivupalvelu WordPressin ja markkinointialusta Account Engagementin välille, jotta lomaketäytöt saatiin suoraan Salesforceen.

Millaisiin prosesseihin ja käyttötarpeisiin Elematic tulee käyttämään näitä Cloudeja?

  1. Sales Cloud (myynti):
    1. Asiakas 360-näkymän mahdollistaminen.
    2. Sekä projektimyynti että Service-myynti samalla alustalla. Elematic tarjoaa esimerkiksi huoltokonsultaatiota ja varaosia, joista vastaavat eri myyntitiimit ja heidän tulee olla tietoisia toisten tiimien avoimista, tulevista ja tehdyistä toteutuksista.
    3. Asiakkaan tukeminen myyntiprosessin aikana ja päätöksenteossa.
    4. Markkina- ja kilpailijatilanteen ymmärtäminen ja tiedonkeruu yhteen paikkaan.
    5. Myyntiputken lisäksi Salesforceen mallinnettiin ja toteutettiin myynnin gate-malli, jossa myyntimahdollisuuden etenemistä arvioidaan etukäteen määritetyissä pisteissä/check-pointeissa.
  2. Experience Cloud (agenttiportaali):
    1. Ympäri maailman olevien myyntiagenttien kanssa kommunikointi onnistuu keskitetysti agenttiportaalin kautta.
    2. Agentit voivat myös esimerkiksi kirjata uusia Leadeja portaalin kautta Elematicin suuntaan eli kommunikointi on molemmin puolista.
  3. Marketing Cloud Account Engagement (markkinointi):
    1. Elematicin tavoitteet Account Engagementin suhteen: siirtyminen kertaluontoisista kampanjoista ja uutiskirjeistä jatkuvaan liidien generointiin ja nurturointiin:
      1. Liidien luominen: verkkosivustojen liidien kerääminen ja myynnille välittömästi lähettäminen pisteytyksen ja hyväksyntäprosessien avulla.
      2. Sisällön jakaminen ja liidien nurturointi: ladattavien materiaalien jakaminen ja automaattiset yhteydenotot lataajiin.
      3. Myyntiputken sujuvoittaminen: liidien nopeampi hyväksyntä ja myyntitiimeille syöttäminen sekä selkeä käsitys potentiaalisten asiakkaiden toiminnasta.
      4. Tietojen ja suostumusten hallinta globaalisti: GDPR-vaatimusten mukainen toiminta ja yhteisten työkalujen tarjoaminen eri maiden markkinointitiimeille.
      5. Kampanjoiden tehokas skaalaaminen: valmiiden pohjien ja automaatioiden hyödyntäminen tehokkaassa kampanjoiden luomisessa eri markkinoilla.
      6. Tapahtumamarkkinoinnin automatisointi: messujen ja yritystapahtumien ilmoittautumisten, muistutusten ja kontaktoinnin hallinta skaalautuvasti.

Mitkä olivat Salesforcen käyttöönoton merkittävimmät hyödyt eri roolien näkökulmasta?

  1. Myynti ja agenttimyynti:
    1. Keskitetty ja jaettu kommunikaatio agenttien kanssa. Esim. Liidiin liittyvä keskustelu käydään Salesforcen Liidi-recordin Chatterissa eikä erillisissä sähköposteissa tai muilla viestintäalustoilla.
    2. Yhdistämällä projekti- ja palvelumyynnin yhdelle alustalle Elematic saa täydellisen 360 asteen näkymän jokaiseen asiakkaaseen, mikä mahdollistaa sujuvan tiimien välisen yhteistyön, parempien päätösten tekemisen ja johdonmukaisen asiakastuen koko asiakassuhteen elinkaaren ajan. Datan, oivallusten ja Gate-mallin keskittäminen Salesforceen parantaa paitsi läpinäkyvyyttä ja ennustetarkkuutta, myös vahvistaa myynnin ennustettavuutta ja pitkän aikavälin liikevaihdon kasvua.
  2. Asiakaskokemus:
    1. Parempi näkyvyys ja tiedonjako projekti- ja Service myynnin kesken (asiakkuuden 360-näkymä), joka mahdollistaa paremmin asiakkaiden odotusten ylittämisen.
  3. Markkinointi:
    1. Account Engagementin avulla Elematic voi siirtyä yksittäisistä kampanjoista jatkuvaan, dataohjattuun markkinointimalliin, joka tavoittaa, kvalifioi ja nurturoi liidejä automaattisesti kaikilla markkinoilla ja liiketoimintayksiköissä. Tämä jatkuvasti käynnissä oleva malli nopeuttaa myyntiputkea, varmistaa vaatimusten täyttämisen ja mahdollistaa skaalautuvan sekä johdonmukaisen asiakasvuorovaikutuksen maailmanlaajuisesti.

Miten yhteistyö Ceilin kanssa sujui?

”Edellinen CRM-järjestelmämme ei enää myynnin toimintojen osalta vastannut tarpeitamme, joten lähdimme etsimään uutta järjestelmää. Alusta asti oli selvää, että valinta tehtäisiin ns. isojen toimijoiden välillä. Referenssikäyntien jälkeen valinta kallistui Salesforcen puolelle. Salesforcen monipuoliset ominaisuudet mahdollistavat sekä ratkaisu- että palveluliiketoimintamme tukemisen. Erityisen tärkeää meille oli 360-näkymän saaminen asiakkaaseen sekä mahdollisuus koko myyntipolun seuraamiseen. Salesforce mahdollisti myös meille uudenlaisen, globaalisti yhtenäisen, myynnin prosessin käyttöönoton. Valitsimme Ceilin partneriksi muilta asiakkailta saamamme hyvän palautteen vuoksi. Yhteistyö Ceilin kanssa on sujunut hyvin, ja he toteuttivat meidän Salesforce ratkaisun ammattimaisesti ja aikataulussa. Myös projektin jälkeiset työpyynnöt ovat hoituneet nopeassa aikataulussa. Ceilin henkilökunnan kanssa on mukava työskennellä.”

”Tässä projektissa rajattu käyttöönotto toimi hyvin. Se oli selkeästi viestitty heti projektin alusta alkaen kaikille osapuolille, joten kaikille oli selkeää, että ensin toteutetaan versiota yksi, jonka jälkeen kehitys jatkuu aktiivisena seuraavien prioriteettien pohjalta. Eli ei yritetty saada kaikkea kerralla maaliin, vaan keskityttiin olennaisiin asioihin rauhassa.”

Lue lisää asiakkaidemme kokemuksia

Salesforce®, Sales Cloud® ja muut ovat salesforce.com, inc:n tavaramerkkejä, joita käytetään täällä luvan kanssa.