Nonprofit Cloud – Salesforce Clouds ABC -blogisarja
5.12.2022
Salesforce on markkinoiden johtavia CRM-alustaratkaisuja, joka tuo kaikki organisaation osa-alueet yhteen yhdelle alustalle. Alusta on mahdollista räätälöidä täysin toimintaanne sopivaksi ja kytkeä mukaan tarvittavat markkinointi-, dokumentaatio-, HR- ja projektinhallintatyökalut. Mutta miten Nonprofit Cloud eroaa Salesforcen muista osa-alueista ja mitä se oikeastaan pitää sisällään? Tässä blogissa avaamme, miten Salesforce Nonprofit Cloud sopii hyväntekeväisyysjärjestöille ja voittoa tavoittelemattomille organisaatioille. Käsittelemme myös Salesforce Nonprofit ohjelmaa nimeltä Power of Us. Muista kuitenkin, että paras ymmärrys saavutetaan käymällä keskustelua juuri teidän tarpeidenne näkökulmasta.
Power of Us Program
Salesforce haluaa tarjota CRM-teknologian ilmaiseksi tai alennettuun hintaan niille, jotka tekevät hyvää meidän kaikkien eteen. Power of Us -ohjelmaan sisältyy 10 ilmaista Sales ja Service Cloud lisenssiä sekä Nonprofit Success Pack (NPSP) -paketti. Voit tutustua Sales Cloudin ja Service Cloudin mahdollisuuksiin tarkemmin blogeissamme.
Salesforce NPSP (Nonprofit Success Pack) on puolestaan Salesforcen päälle asennettava paketti, joka on rakennettu täysin voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden tarpeet huomioiden. Se tarjoaa vakioratkaisuna kattavat työkalut lahjoitusprosessien hallintaan ja raportointiin luoden pohjan Nonprofit Cloud -kokonaisuudelle. Kattavien vakiotoiminnallisuuksien lisäksi Salesforce Nonprofit Cloud –alusta mahdollistaa monipuoliset kustomointimahdollisuudet organisaation tarpeisiin. Salesforce Nonprofit Cloudista kerrotaan lisää alempana, missä pääset syventymään tarkemmin työkalun eri mahdollisuuksiin.
Power of Us -ohjelmaan päästäkseen tulee täyttää kysely, jonka avulla Salesforce selvittää organisaation sopivuuden ohjelmaan. Ennen kyselyyn vastaamista organisaation tulee ottaa käyttöön Salesforcen ilmainen kokeiluversio, josta tulee varsinainen Salesforce ORG, mikäli organisaatio täyttää tarvittavat vaatimukset ja läpäisee kyselyn. Kyselyn käsittely kestää normaalisti noin 2–3 viikkoa. Salesforce Nonprofit Cloudin lisäksi Power of Us –ohjelmaan kuuluu keskeisesti myös muiden voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden yhteisö, jonka kautta saa muilta työkaluja ja ajatuksia oman kehittämisen tueksi.
Lue case: Pelastamme Itämerta yhdessä John Nurmisen Säätiön kanssa
Salesforce Nonprofit Cloud hyväntekeväisyysjärjestöille – laitetaan hyvä kiertämään
Nonprofit Cloud mahdollistaa monipuolisesti voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden tarpeet, kuten lahjoitusten hallinnan, kumppaneiden ja lahjoittajien segmentoinnin, eri kanavien koordinoinnin, prosessien selkeyttämisen, sitouttavan markkinoinnin sekä kaiken toiminnan analysoinnin ja sen pohjalta toiminnan kehittämisen.
Eri yksiköt yhteen paikkaan
Usein Nonprofit organisaatioissa on monia tiimejä, aivan kuten yrityksissäkin. Yksi vastaa markkinoinnista, toinen lahjoituksista, kolmas erilaisista hyväntekeväisyysohjelmista ja neljäs apurahoituksista. Jotta toiminta ei siiloudu eli tieto pyöri vain kyseisen yksikön tai tiimin sisällä, on tärkeää olla yksi monipuolinen alusta, joka mahdollistaa kaikkien tiimien tarpeiden toteutumisen samassa paikassa. Salesforcen avulla tiimit tuodaan yhteen, tieto kulkee helpommin eri tiimien välillä, tiimit voivat hyödyntää toistensa dataa sekä tehdä saumattomammin yhteistyötä.
Laadukasta dataa tärkeän työn tukena
Nonprofit organisaatiot pyörittävät usein suurta datamassaa, joka sisältää niin kumppaneiden, lahjoittajien, hyväntekeväisyyskohteiden, eri ohjelmien kuin apurahoituksia myöntävien tahojenkin tiedot. Jos dataa säilytetään sekavasti tai sen laatuun ei voida luottaa, vaikeutuu ja hidastuu arkipäiväinen työ. Salesforce mahdollistaa mm. automaattisen dublikaattien poiston, standardisoi tietojen syöttämisen muodon sekä mahdollistaa automaattisen tietojen täytön.
Tulosten osoittaminen rahoittajille helpommaksi
Nonprofit toiminta on vahvasti riippuvainen lahjoituksista, rahoituksesta ja apurahojen myöntämisestä. Ja rahoitus puolestaan vaatii osoituksen siitä, että Nonprofit toiminnalla saadaan tuloksia ja hyötyjä aikaan. Salesforcessa dataa voidaan tiivistää helposti ymmärrettäviksi raporteiksi sekä tehdä selkeitä dashboard näkymiä eri tarpeisiin. Näin toiminnan etenemisen ja tulosten syntymisen todentaminen käy näppärämmin.
Sitouttavaa markkinointia merkittävästä asiasta
Salesforcen markkinointityökaluilla voidaan automatisoida sähköpostien lähetyksiä esimerkiksi uusien lahjoittajien tullessa ohjelmaan, muistuttaa säännöllisten lahjoitusten tekemisestä tai lähettää personalisoituja sähköposteja sisällöillä, jotka kiinnostavat juuri kyseistä kohderyhmää. Kanavien ja sisältöjen tehokkuuden analysointi on helpompaa, jonka ansiosta resursseja voidaan kohdistaa niihin asioihin, jotka toimivat parhaiten.
Itsepalveluportaali helpottamaan asiakaspalvelua
Koska Salesforce on erittäin laaja kokonaisuus, on Nonprofit puoleen mahdollista kytkeä erilaisia Cloudeja ja lisäosia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi Experience Cloud, jonka avulla voidaan rakentaa itsepalveluportaali käyttäjien toiminnan helpottamiseksi. Eri ohjelmille voidaan luoda eri portaaleja, rakentaa itsepalvelu- ja FAQ-osiot (Frequently Asked Questions – usein kysytyt kysymykset) tai luoda kumppaneille, lahjoittajille, rahoittajille ja apurahoittajille kaikille omat alustat, jotka on suunnattu juuri heille.
Tekoäly apuna toiminnan ennustamisessa
Salesforce käyttää tekoälyä jatkuvasti enemmän hyödykseen. Tekoäly mahdollistaa mm. toiminnan analysoinnin ja sen pohjalta ennusteiden tekemisen. Se ehdottaa parhaita toimintatapoja ja Nonprofit puolella esimerkiksi analysoi toimintaa ja kertoo, jos käyttäytyminen vaikuttaa siltä, että sen taustalla voisi olla potentiaalinen lahjoittaja.
Tässä on vain tiivistetysti Salesforcen Nonprofit työkalujen ja Power of Us -ohjelman hyödyt. Alustan mahdollisuudet ovat rajattomat ja täysin räätälöitävissä eri organisaatioiden tarpeisiin. Parhaan kuvan näistä saa keskustelemalla Salesforce-kumppanin tai Salesforcen edustajan kanssa. Käymme mielellämme läpi tarpeitanne ja mietimme kanssanne yhdessä sitä, miten Salesforce voisi palvella juuri teitä tärkeän työnne edistämisessä.
Kirjoittaja:
Veli-Matti Räsänen
Project Manager &
Salesforce Consultant
Lisää ajankohtaisia sisältöjä
Tekoälyblogisarja: Salesforce Agentforce avuksi arjen työhön
Tekoäly on puhututtanut jo jonkin aikaa ja nyt se alkaa olla osa yhä useamman arkipäivää. Mutta miten tekoälyä voi hyödyntää Salesforcessa? Olemme koostaneet Tekoälyblogisarjan, joka
Ceili GoPDF – Generoi PDF dokumentteja miltä tahansa Salesforce objektilta
Salesforce-käyttäjällä voi tulla vastaan useita eri tilanteita, joissa pitäisi saada luotua PDF dokumentti suoraan Salesforcesta. Koska default ratkaisua ei tähän ole, kehitti Ceili GoPDF -tuotteen,
Tietueiden massapäivittäminen Salesforcessa – riskit ja huomioitavaa
Kun puhutaan mistä tahansa asiakkuudenhoitojärjestelmästä tai datapankista, puhutaan suurista datamassoista. Jotta kyseisen datan oikeellisuuteen voidaan luottaa ja jotta tietoa voidaan hyödyntää asiakkuudenhoidossa, myynnissä ja markkinoinnissa,
Haluatko tietää lisää mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!