Millaista osaamista kannattaa harjoittaa ennen IT-alalle hakemista?

Korviimme kantautui viime viikolla kysymys siitä, minkälaisesta osaamisesta olisi hyötyä IT-alalle haettaessa ja mehän vastaamme tähän mielellämme!

IT-ala on nostanut suosiotaan erityisesti viime vuosikymmenien aikana. Digitalisaation vaikuttaessa yhä useampaan toimialaan, tulevat myös erilaiset järjestelmät ja alustat tarpeellisiksi yhä useammassa yrityksessä ja organisaatiossa. Näin ollen yleisen tason IT-tietämys vie hakijaa jo pitkälle rekrytointiprosessissa, mutta spesifimmällä osaamisella voi parantaa erottautumistaan muiden hakijoiden joukosta yhä paremmin.

Sopiva koulutus tai lisäkurssit alan teemoista

IT-alalle suoraan sopivia koulutustaustoja on muutamia, mutta koska kaikkia rekrytoitavia tarkastellaan kokonaisvaltaisesti, ei tietty koulutustausta ole välttämättömyys. Ceilillä työskentelee asiantuntijoita esimerkiksi tietojärjestelmätieteistä, tietotekniikasta, kauppatieteistä ja viestinnästä. Jos haluat vahvistaa osaamistasi näiltä aloilta, avoin yliopisto ja vastaavat tahot tarjoavat paljon hyödyllisiä kursseja. Ceilin osaajista monet ovat käyneet esimerkiksi seuraavista teemoista kursseja:

  1. Ohjelmointi
  2. Projektinhallinta
  3. Ihmisten johtaminen ja johtaminen
  4. Tiimityö- ja vuorovaikutustaidot
  5. Ongelmanratkaisukyky ja itsensä johtaminen

Jos IT-ala ja CRM-järjestelmät kiinnostavat kandidaatintutkielman tai gradun ollessa työn alla, kannattaa pohtia voisiko alan teemoista saada mielenkiintoisen tutkielman. Tutkielman teko sopivasta aiheesta osoittaa kiinnostusta alaa kohtaan ja osa Ceilin osaajista on erottautunut tällä tavalla edukseen rekrytoinnissa. Tutkielman teko syventää ymmärrystä toimialasta, aiheesta ja niihin vaikuttavista tekijöistä.

Digitaaliset alustat ja järjestelmät

Yleistietämys digitaalisista alustoista ja järjestelmistä on hyödyllinen etu IT-alalle haettaessa, sillä se osoittaa hakijan omaavan perustason tiedot, joiden päälle on helpompi opetella uusia taitoja. Riippuen kiinnostuksen kohteistasi ja uratoiveistasi, suosittelemme tutustumaan erilaisiin järjestelmiin sellaisella tasolla, että voit sanoa osaavasi käyttää niitä osana työtäsi. Tässä on esimerkkejä järjestelmistä, joita voidaan käyttää osana päivittäistä työtä, yritysten sisäisessä projektinhallinnassa tai asiakkaiden kanssa työstettävissä projekteissa:

  1. Virtuaaliset tapaamiset: Teams, Zoom, Google Meeting
  2. Projektinhallinta: Jira, Miro, Quip, Office
  3. Tuntikirjaus- ja laskutusjärjestelmät
  4. Kehittäjätyökalut: Git / Versiohallinta
  5. Markkinointi: Salesforcen markkinointityökalujen (Account Engagement – Pardot ja Marketing Cloud) haltuunotossa auttaa, jos on käyttänyt sähköpostijärjestelmiä tai markkinoinnin automaatiotyökaluja.

Spesifi osaaminen: CRM ja/tai Salesforce-osaaminen

Jos olet erityisesti kiinnostunut CRM-järjestelmistä tai haluaisit työskennellä juuri Salesforcen parissa, suosittelemme tutustumaan seuraaviin:

Trailhead

Paljon itseopiskelumateriaalia Salesforcen eri Cloudien opiskeluun. Mahdollisuus kerätä pisteitä sekä suorittaa Badgeja ja Traileja, joilla voi osoittaa ymmärtävänsä eri teemoja. Trailhead on merkittävän laaja maksuton oppimisympäristö ja sen kaltaisia mahdollisuuksia löytyy myös muutamalta muulta monipuoliselta CRM-toimijalta. Lue lisää Trailheadista täältä.

Trailblazer Community

Trailblazer Communityssa voit kysyä lisäkysymyksiä toisilta Trailblazereilta (Salesforce-asiantuntijoilta ja -opiskelijoilta) sekä verkostoitua heidän kanssaan. Löydät täältä myös vastauksia yleisiin kysymyksiin sekä mielenkiintoisia keskusteluja eri teemoista. Lue lisää Trailblazer Communitysta täältä.

Salesforce Help

Salesforce Help auttaa hahmottamaan Salesforcen kokonaisuuksia, käyttömahdollisuuksia ja eri Cloudeja. Sieltä löydät myös tietoa tulevista Salesforce-tapahtumista ja muuta lisämateriaalia. Lue lisää Salesforce Helpistä täältä.

Salesforce ja/tai muut CRM-järjestelmät

Usein CRM-järjestelmät tarjoavat mahdollisuuden ilmaiseen lisenssiin tai tietyn kestoiseen demo-lisenssiin. Näitä kannattaa hyödyntää ja kokeilla järjestelmän käyttöliittymää rauhassa itsekseen. Näin saat paremman kuvan CRM-järjestelmien toiminnallisuuksista, osaat hahmottaa mitä niillä on mahdollista tehdä ja saat tuntumaa siihen, olisiko CRM-järjestelmien parissa työskentely itsellesi mielekästä.

Toivottavasti näistä on apua, kun pohdit IT-alalle tai Ceilille hakemista, ja oman osaamisesi kehittämistä! Vastaamme mielellämme lisäkysymyksiin ja otamme vastaan avoimia hakemuksia.

Jos haluat tietää rekrytoinneistamme ensimmäisten joukossa, ota sosiaalisen median kanavamme seurantaan!

Kirjoittaja:

Julia Ryhänen
Marketing Manager & Salesforce Consultant

Kurkkaa lisää sisältöjä

Salesforce käyttöönotto

Hyvää naistenpäivää Ceililtä!

Miten IT-alalle ja Ceilille voi esimerkiksi päätyä ja millaisia työtehtäviä eri roolit voivat sisältää? Naistenpäivän kunniaksi olemme koonneet Ceilin 10 naisasiantuntijan urapoluista ja työtehtävistä pienet

Lue lisää »