Field Service Lightning – Salesforce Clouds ABC -blogisarja

Salesforce Field Service Lightning (FSL) on hallintaohjelmisto, joka parantaa asiakaskokemusta kytkemällä kentällä tehtävän työn samaan järjestelmään kuin muu asiakastieto. Field Service Lightning -työkalun avulla tiedot voidaan siirtää nopeasti kentällä työskenteleville asiantuntijoille tai vastaavasti heiltä muille avainhenkilöille. Olemme koonneet tähän blogiin mahdollisimman tiiviisti ja selkeästi Salesforcen Field Service Lightningin työkalut ja hyödyt, jotta teidän olisi helpompi hahmottaa, voisiko se palvella juuri teidän liiketoimintatarpeissanne.

Ydinhyödyt Field Service Lightning -työkalusta

Field Service Lightning soveltuu esimerkiksi kentällä tehtävien huolto-, tarkastus- ja korjaustehtävien hallintaan. Määräaikaiset huolto- ja tarkastustehtävät voidaan kuvata ylläpitosopimuksiin, joista järjestelmä muodostaa automaattisesti kenttähuollon tehtävät. Tehtäville haetaan automaattisesti sopivat työntekijät saatavuuden, kelpoisuuden ja taitotasojen mukaisesti. Myös tehtävien tarkka suoritusaika voidaan optimoida siten, että työntekijöille jää mahdollisimman vähän hukka-aikaa. Työnjohto voi tarvittaessa kohdistaa tehtävät myös käsin. Dispatcher Consolesta on kuva alla:

Asiakaspalvelu voi myös lähettää kenttähuollolle tehtäviä. Esimerkiksi vikatilanteissa kenttähuolto voidaan tilata paikalle selvittämään asiaa. Field Service Lightningin avulla voidaan hallita kenttähuollon tarvitsemia työkaluja ja varaosia vikatilanteiden korjaamiseksi.

Kenttätyöntekijät puolestaan saavat työt mobiilisovellukseen. Sovellus näyttää tehtävän määränpään, ajoreitin, tarvittavat työkalut ja tarvikkeet, asiakkaan yhteyshenkilön, sekä tietysti tehtävän kuvaukset ja mahdollisen viestin työnjohdosta tai asiakaspalvelusta. Tehtävät myös kuitataan suoritetuiksi samaisella mobiilisovelluksella.

Field Servicen käyttöönotto auttaa erityisesti yrityksen kenttähuollon työnjohtoa johtamaan kokonaiskuvaa ja kentällä tapahtuvaa työtä. Järjestelmästä pystytään seuraamaan esimerkiksi varaston tilannetta, jotta asiakkaiden toiveisiin pystytään vastaamaan nopeasti sekä ennakoimaan niitä. Kaikki Field Servicessä oleva data on mahdollista muuntaa raporteiksi, joista pystytään helposti seuraamaan eri tehtävien etenemistä, verrata niitä tavoitteisiin tai tehdä eri yksiköille eri näkymiä tarpeiden mukaan. Näin kaikkien avainhenkilöiden saatavilla on tieto siitä, millä aikataululla on tapahtumassa mitäkin, ketkä asiantuntijat tai mitkä tuotteet tai palvelut on varattu milloinkin, mitä projekteja on parhaillaan käynnissä ja mitä tulee tehdä missäkin järjestyksessä.

Tietojen päivittäminen ja ylläpito käy helposti eikä jälkikontaktointi tai seuraavan tapaamisen/ajanvarauksen sopiminen unohdu. Chatter työkalu mahdollistaa reaaliaikaisen viestittelyn ja tiedonjaon kollegoiden kesken, jolloin apua on helppo pyytää ja saada. Näiden lisäksi Salesforce-mobiilisovellus mahdollistaa mutkattoman yhteydenpidon kentällä toimivien asiantuntijoiden kanssa ja järjestelmään on mahdollista määrittää yritykselle ominaiset aukioloajat ja ydinpalvelut.

Aivan kuten Salesforce, myös Field Service Lightning on räätälöitävissä, joten kaikki tässä tekstissä mainitut asiat ovat esimerkkejä yleisimmistä käyttötarkoituksista. Prosessit, kentät, automaatiot ja rakenteet saadaan luotua juuri teidän liiketoimintaanne tukeviksi.

Käytännössä Field Service Lightning -järjestelmässä:

  1. Järjestelmä tunnistaa, milloin kukakin asiantuntija on vapaana ja nimittää tehtävänannot suoraan vapaana oleville asiantuntijoille.
  2. Sähköinen allekirjoitus -ominaisuus mahdollistaa työn tai palvelun kuittaamisen vaivattomasti.
  3. Valvojat ja vastaavat pystyvät johtamaan tuotettuja palveluita kartan tai Gantt -näkymän kautta.
  4. Adminit pystyvät konfiguroimaan ja hallinnoimaan työrakennetta, palveluiden toimintamalleja sekä muita vaatimuksia suoraan järjestelmästä.

Kerromme mielellämme tarkemmin järjestelmän mahdollisuuksista, sillä ne on helpoin ymmärtää tutun toimialan esimerkkien kautta ja yhdessä läpikäyden.

Kirjoittaja:

Samuli Ronkanen
Development Manager & Salesforce Architect

Lisää ajankohtaisia sisältöjä

Salesforce vs. HubSpot

Salesforcea ja HubSpotia on vertailtu keskenään useammassa englanninkielisessä lähteessä, eikä ihme, sillä ne molemmat kuuluvat markkinoiden parhaimpien CRM-järjestelmien joukkoon. Molemmat tarjoavat laajat mahdollisuudet nykyaikaisen myynnin,

Lue lisää »

Salesforce vs. Microsoft Dynamics 365

Jos googletat Salesforce vs. Dynamics, löydät läjäpäin näitä CRM-järjestelmiä vertailevia sivustoja ja blogeja, mutta ensivilkaisulla kaikki ovat englanniksi. Ajattelimme siis tuoda vertailun lähemmäs suomalaisten yritysten

Lue lisää »