Commerce Cloud – Salesforce Clouds ABC -blogisarja

Salesforce on markkinoiden johtavia CRM-alustaratkaisuja, joka tuo myynnin, markkinoinnin ja asiakkuudenhoidon sulavasti yhteen yhdelle alustalle. Alusta on mahdollista räätälöidä täysin liiketoimintaanne sopivaksi ja kytkeä mukaan tarvittavat laskutus-, tarjous-, HR- ja projektinhallintatyökalut. Mutta miten valita, mitkä Cloudit eli moduulit Salesforcen sisällä olisivat hyödyllisimpiä juuri teille? Tässä blogissa avaamme Salesforcen Commerce Cloudin työkaluja ja sen tuomia liiketoimintahyötyjä, mutta muista, että paras ymmärrys saavutetaan käymällä keskustelua juuri teidän liiketoimintanne näkökulmasta.

Commerce Cloud – verkkokaupasta liiketoimintatuloksia vaivattomasti

Commerce Cloud on Salesforcen luoma mahdollisuus verkkomyynnin sujuvoittamiseen ja kustannusten pienentämiseen. Salesforce on pitänyt johtavaa paikkaa seitsemän vuotta putkeen (2022) Gartner® Magic Quadrant™ for Digital Commerce -tutkimuksessa.

Commerce Cloudin avulla on mahdollista luoda verkkokauppa helposti ja nopeasti, hyödyntää tekoälyn luomia suosituksia liidituotannon kasvattamiseen ja rakentaa asiakassuhteita reaaliaikaisen datan avulla. Commerce Cloud on tehokas työkalu, jolla yrityksen on mahdollista saavuttaa tuloksia ketterästi verkkokaupastaan. Se sopii niin B2B- kuin B2C-toimialoille ja kasvaa liiketoiminnan kasvun mukana. Lisäksi se mahdollistaa sujuvan maksuliikenteen sekä kolmansien osapuolien integraatiot.

1. Nopeus, helppous ja ketteryys

Commerce Cloudin käyttöönotto ja verkkokaupan perustaminen onnistuu mutkattomasti osaavan kumppanin kanssa. Time to market eli aika siitä, kun kehitystyö aloitetaan aina verkkokaupan julkaisuun asti, on lyhyt, jolloin myös investoinnin hyödyt konkretisoituvat lyhyessä ajassa. Commerce Cloudin käyttäjät ovatkin kertoneet saavuttaneensa tuloksia nopeasti; jopa triplanneet liikenteen edelliseen vuoteen verrattuna. Liikkeelle lähdön nopeuttamiseksi Commerce Cloud tarjoaa valtavan valikoiman valmiita pohjia (Templates), joita voi hyödyntää yrityksen verkkokaupan perustamisessa.

Verkkokaupan teknisen perustamisen lisäksi Commerce Cloudissa on kiinnitetty erityisesti huomiota käytettävyyteen ja käyttökokemukseen, jonka ansiosta verkkokauppa voidaan luoda helppokäyttöiseksi, tilaukset ja niiden käsittely sujuviksi sekä hinnoittelu ja tarjouksien teko selkeäksi. Tämä auttaa sekä asiakasta että verkkokauppiasta.  

2. Integraatio Salesforcen CRM:ään ja muihin Cloudeihin

Kun verkkokauppa on samassa järjestelmässä (Salesforcessa) kuin CRM, ovat kaikki tieto ja data molempien käytettävissä yhteisessä tietovarastossa. Tarkoittaen parempaa asiakasymmärrystä, käyttäytymisen seurantaa, tiedolla johtamista sekä verkkokaupan ja CRM:n kehittämistä molempien keräämän tiedon avulla.

Lisäksi Commerce Cloud keskustelee muiden käytössänne olevien Salesforce Cloud -ratkaisujen kanssa saumattomasti, kuten esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin. Mikään osa ei ole irrallinen ja kaikki hyödyntävät yhteistä dataa. Esimerkiksi markkinoinnin kampanjoita voidaan toteuttaa verkkokaupassa ja seurata tuloksia suoraan Salesforcesta, tai verkkokaupasta havaittuja lisämyyntimahdollisuuksia voidaan ohjata suoraan myynnille hoidettaviksi.

3. Ostopolun huomioiminen

Commerce Cloud on koko Salesforcen tavoin älykäs ratkaisu, kun puhutaan asiakaskokemuksesta, asiakkaan ohjaamisesta haluttuun suuntaan ja asiakkaan kokonaiskuvan huomioimisesta. Intuitiivinen alusta mahdollistaa proaktiivisen myynnin sekä asiakaskäyttäytymisen huomioinnin tavoiteltaessa parempaa käyttökokemusta ja liiketoimintatulosta. Tässä Commerce Cloud hyödyntää vahvasti tekoälyä tarjoten asiakkaalle hänen tunnistettuun käyttäytymiseensä perustuvan mukautetun ja älykkäästi personoidun verkkokauppakokemuksen.

4. Integraatiot muihin järjestelmiin

Integraatioita varten Commerce Cloud tarjoaa ajanmukaiset API-rajapinnat, joiden avulla kolmansien osapuolten järjestelmiin, kuten maksu- ja lähetyspalveluihin tai ERP-ratkaisuihin, integroituminen sujuu vaivatta. Rajapintoja hyödyntämällä esimerkiksi asiakkaan verkkokauppatilaus saadaan siirrettyä järjestelmien välillä ja käsiteltyä siten, että asiakas saa tilaamansa tuotteet ajallaan.

Tässä on vain tiivistetysti Salesforcen Commerce Cloudin hyödyt, sillä alustan mahdollisuudet ovat rajattomat ja täysin räätälöitävissä eri toimialojen tarpeisiin. Näin ollen parhaan kuvan alustan mahdollisuuksista saa keskustelemalla Salesforce-kumppanin tai Salesforcen edustajan kanssa. Käymme mielellämme läpi tarpeitanne ja mietimme kanssanne yhdessä sitä, miten Salesforce voisi palvella juuri teitä.

Salesforce projektipäällikkö Jari-Pekka Renko

Kirjoittaja:

Jari-Pekka Renko
Project Manager & Project Team Lead

Lisää ajankohtaisia sisältöjä