Pardot vinkki: Luo dynaamisia sähköposteja Email Builderilla

Uutiskirjeiden rakentaminen ja lähetys, kuten myös muun sähköpostimarkkinoinnin toteutus ja niiden yhdistäminen CRM:n dataan ovat yleisimpiä tarpeita, joiden takia Pardot otetaan käyttöön. Miten Salesforcen Account Engagement (Pardot) sitten eroaa markkinoilla olevista uutiskirjetyökaluista ja mihin kaikkeen sitä voi käyttää?

Pardotin Email Builder vs. yleiset sähköpostityökalut

Meiltä kysytään usein kannattaako ottaa käyttöön Pardot vai esimerkiksi Mailchimp, jonka kuukausikustannukset ovat edullisemmat. Vastauksemme on yksiselitteinen: jos tarpeena on tehdä yksinkertaista uutiskirjeiden lähetystä, palvelee Mailchimp hyvin, mutta jos tarpeena on tehdä kohdennettua sähköpostimarkkinointia CRM:n datan pohjalta ja yhdistää uutiskirjeet osaksi muita markkinointityökalun mahdollisuuksia, kuten automaatioita, kampanjoita, lomakkeita, raportteja, prospektien pisteytystä ja listoja, on Pardot moninkertaisesti parempi vaihtoehto.

Kannattaa siis miettiä valintaa pitkällä tähtäimellä: mikä markkinointinne nykytila ja tarve on, ja onko se sama kolmen vuoden päästä? Vastaako muut sähköpostityökalut kokonaisvaltaisiin markkinoinnin tarpeisiinne muutaman vuoden päästä vai olisitteko voineet kerätä sen ajan dataa uutiskirjeen tilaajistanne monipuolisemmin ja kohdentaa heille sisältöä, joka luo asiakasarvoa?

Mihin Pardotin Email Builderia voi käyttää?

Yleisin Pardotin Email Builderin käyttöesimerkki on edellä mainittu uutiskirjeiden rakentaminen, lähetys ja analysointi. Drag & Drop builder on käyttäjäystävällinen, helppo oppia ja mahdollistaa monipuoliset uutiskirjerakenteet. Voit määritellä yrityksenne brändivärit, fontit ja ulkonäön sekä rakenteen sisältämät sarakkeet, painikkeet ja kuvat. Email Builder mahdollistaa myös tekemäsi sähköpostipohjan monistamisen ja uudelleen käytön seuraavassa uutiskirjeessä. Alla on esimerkkikuva Email Builderista.

Kuvan lähde: https://www.salesforceben.com/the-drip/pardot-lightning-email-builder/

Email Builder mahdollistaa myös dynaamisen sisällön käytön eli voit kohdentaa sisältöä prospektien tietojen perusteella. Dynaamisesta sisällöstä hyvä esimerkki on sopimusten uusiminen. Voit lähettää asiakkaallenne automaattisen sähköpostin, kun hänen sopimuksensa on umpeutumassa. Sähköposti voi sisältää suoraan tiedot hänen nykyisestä sopimuksestaan, kuten päättymispäivän, hinnan ja palvelut. Näin kyseinen sisältö räätälöityy yksilöllisesti jokaisen asiakkaan kohdalla. Käytännössä kaikkea tietoa, jota keräätte Salesforcellanne, voidaan hyödyntää myös sähköpostimarkkinoinnissa.

Kolmas yleinen käyttöesimerkki Email Builderista on automaattiset kiitosviestit ja asiakkuudenhoitoa tukevat viestit. Voit lähettää automaattisen kiitosviestin yhteydenottolomakkeen täytön tai uutiskirjeen tilauksen jälkeen. Voit myös kysyä asiakkaasi tyytyväisyyttä palveluihinne esimerkiksi 2kk asiakkuuden alkamisen jälkeen. Voit myös tarjota uusia palveluita asiakkaalle esimerkiksi 6kk asiakkuuden alkamisen jälkeen perustuen hänen nykyisiin palveluihinsa.

Voit myös seurata sähköpostien statistiikkaa ja kehittää uutiskirjeitä tai vastaanottajalistoja sen pohjalta. Alla olevasta esimerkkikuvasta näet yleisnäkymän lähetetyn sähköpostin statistiikasta, josta selviää yhdellä vilkaisulla muun muassa:

  1. delivery rate,
  2. open rate,
  3. click to open ratio,
  4. lähetysmäärä,
  5. eri linkkien klikkausmäärät ja niitä klikanneet henkilöt listana,
  6. bouncaukset
  7. ja muut sähköpostiin liittyvät tiedot.

Tämä on vain yksi esimerkkinäkymä Pardotin raporteista, jotka tarjoavat katsauksen myös syvemmälle sähköpostien dataan sekä muiden markkinointitoimenpiteiden statistiikkaan.

Kuvan lähde: https://thespotforpardot.com/2021/11/11/pardot-and-salesforce-marketing-reporting-a-101-guide/

Miksi on hyödyllistä, että Email Builder on samalla alustalla muun CRM:n kanssa?

Kun Email Builder on samalla alustalla muun CRM:n kanssa, pystyt hyödyntämään edellä mainituilla tavoilla CRM:n tietoja osana sähköpostimarkkinointia. Tämä mahdollistaa kohdennetun viestinnän ja asiakas on tyytyväisempi saadessaan sellaista sisältöä, joka palvelee juuri häntä.

Voit myös lisätä sähköpostit suoraan automaatioihin, seurata automaatioilla linkkien klikkauksia ja tehdä niiden pohjalta haluttuja toimenpiteitä Pardotin tai CRM:n sisällä, tai lähettää seuraavia sähköposteja niihin perustuen. Tämä mahdollistaa esimerkiksi automatisoidun tapahtumamarkkinoinnin, joka säästää aikaa ja vaivaa huomattavasti, kun kaikki tapahtumaa markkinoivat viestit, muistutusviestit ja tapahtuman jälkeen lähetettävät viestit ovat samassa automaatiossa. Voit lukea lisää automaatio-ohjelman (Engagement Studion) käytöstä aikaisemmasta Pardot vinkki -blogistamme.

Voit myös käyttää sähköposteja osana monipuolisia Completion actioneita. Näillä tarkoitetaan toimenpiteitä, jotka tapahtuvat automaattisesti toisen asian pohjalta. Jos prospekti esimerkiksi vierailee tietyllä nettisivullanne, voit lähettää hänelle automaattisesti sähköpostin ”Löysitkö kaiken etsimäsi palveluumme x liittyen?”. Tai jos prospekti linkkaa tiettyä linkkiä aikaisemmassa sähköpostissa, voit lähettää sen pohjalta seuraavan viestin, jonka sisältö kohdentuu paremmin siihen aiheeseen, josta prospekti oli kiinnostunut.

Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi sisältävät usein visuaalisia elementtejä ja kuvia, joiden hallintaan puolestaan Salesforcen CMS on oiva työkalu. Et tarvitse ulkoista tiedostojen hallintaa ja kaikki Email Builderin käyttäjät näkevät samat käytettävissä olevat kuvat sekä voivat ladata CMS:ään lisää kuvia muidenkin käyttöön. Näin visuaalinen ilme pysyy yhtenäisenä ja sähköpostien rakentaminen on tehokkaampaa.

Tässä blogissa puhuimme pelkästään Pardotin Email Builderista, mutta se on vain yksi pieni osa Pardotin mahdollisuuksia. Tutustu muihin työkaluihin esimerkiksi tämän blogin kautta tai kysy meiltä lisää!

Kirjoittaja:

Julia Ryhänen
Marketing Manager & Salesforce Consultant

Haluatko jatkossa huomata uusimmat sisällöt helposti? Ota Ceili seurantaan sosiaalisessa mediassa!

Kurkkaa lisää sisältöjä