
Mikä on Salesforce? Mikä on CRM:n tarkoitus ja hyöty?
13.10.2022
Ceilin ydintoimintaa on Salesforcen käyttöönotto- ja konsultointiprojektit, mutta kaikille ei Salesforce välttämättä ole ollenkaan tuttu. Tai CRM-järjestelmän tarkoitus ja konkreettiset hyödyt eivät ole ihan kirkkaina. Näihin ajattelimme tuoda apuja tämän kertaisessa blogissamme.
Mikä on Salesforce?
Salesforce on maailman johtava, pilvipohjainen alusta, joka mahdollistaa asiakkuudenhallinnan, myynnin, markkinoinnin sekä monia muita liiketoiminnan osa-alueita samassa järjestelmässä. Usein yritykset lähtevät liikkeelle Salesforcen hyödyntämisessä CRM-ratkaisuna. Tämän jälkeen järjestelmää usein laajennetaan esimerkiksi asiakkuuksien hallintaan, asiakaspalveluun, reklamaatioiden käsittelyyn, verkkokauppaan, jälleenmyyjien portaaliksi sekä digitaaliseen markkinointiin. Salesforce onkin parhaimmillaan monipuolinen alusta yritysten liiketoimintaprosessien digitalisointiin. Lisäksi hyvät integraatiorajapinnat mahdollistavat integraatiot esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmiin ja taloushallintaan.

Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi seuraavia, mutta Salesforce on täysin räätälöitävissä eli nämä ovat vain perusesimerkkejä:
1. Asiakkuudenhallinta
- Asiakkaiden yritysten ja kontaktien tiedot, aktiviteetit, tarjoukset, tilaukset ja ostot – asiakkuuksien 360-näkymän mahdollistaminen
- Asiakkaan koko elinkaaren tarkastelu aina historiatiedoista tulevan laskutuksen ennustamiseen
- Avainasiakkaiden vuosisuunnitelmat ja tavoitteet sekä vuosikello, jossa määritellään säännöllisesti toistuvien tehtävien hallinta ja muistutukset
- Hiipuneiden asiakkaiden nostaminen takaisin aktiivisiksi sekä muu kokonaishallinta
2. Myynti
- Myyntiputken tarkastelu koko liiketoiminnan, tiimien tai myyjien näkökulmasta
- Myynnin ennustaminen ja tilannekuvan vertaus tavoitteisiin myyjäkohtaisesti
- Myynnin johtaminen haluttuun suuntaan datan pohjalta
- Myyntimahdollisuuksien todennäköisyyksien pohjalta tehty ennuste kassavirrasta tuleville kuukausille
- Tarjousten tekeminen ja lähettäminen suoraan CRM:stä tai vaativien tarjousten toteuttaminen tarjouskonfiguraattorin avulla
- Taskien automatisointi myyjille
- Myyjien bonuslaskureiden toteuttaminen
- Asiakaspalvelu ja back-office
- Asiakkaiden lisätilausten ja tukipyyntöjen käsittely (tiketöinti)
- Reklamaatioiden käsittely
- Laskutuksen automatisointi integroitumalla taloushallintoon
3. Markkinointi
- Liidien pisteytys aktiviteettien ja ideaalin ostajaprofiilin pohjalta
- Lämpimien liidien huomaaminen ajoissa aktiviteettien pohjalta ja syöttö myyjille
- Haaleiden liidien nurturointi automaatioiden avulla
- Uutiskirjeiden rakentaminen, testaus, lähetys ja arviointi
- Kohdennettujen landing pagejen luominen halutuille aktiviteeteille
- Lomakkeiden upotus osana liidituotantoa
- Kampanjoiden rakentaminen, seuranta ja raportointi
4. Muut tarvittavat liiketoiminnan osa-alueet
- Projektinhallinta
- Taloushallinnan integraatiot
- Tuotanto- ja jälleenmyyjäportaalit
- Henkilöstöhallinto
- Sekä monia muita mahdollisuuksia räätälöitävän alustan avulla
Mikä on CRM:n tarkoitus ja hyöty?
Käytännössä CRM:n tarkoituksen ja hyödyn voi kiteyttää sanomalla, että se tuo yhteen kaikki yllä mainitut. Mukautuva CRM poistaa eri järjestelmissä tehtävien toimintojen aiheuttaman tiedon väliinputoamisen, mahdollistaa saumattoman yhteistyön eri yksiköiden ja tiimien välillä sekä auttaa ymmärtämään asiakaskuntaa syvällisemmin reaaliaikaisen raportoinnin myötä.
Nykyaikaisen CRM:n tarkoitus on tuoda helppoutta ja tukea myyjien ja myyntijohtajien työhön. Hyvin toteutettuna CRM ei ole myyjille lisätyötä tuova pakollinen järjestelmä, vaan päivittäinen työkalu parempien myyntitulosten mahdollistamiseen. CRM tarjoaa tukea asiakkuudenhallintaan, virtaviivaisuutta tekemiseen sekä helpottaa arkipäiväisiä toimintoja automaatioiden avulla. Hyötynä tästä kaikesta syntyy liidituotannon kasvua, myynnin klousauksen parantumista, toimintojen tehokkuuden parantumista sekä liikevaihdon kasvua.
Miten CRM vaikuttaa johtamiseen?
Parhaimmillaan CRM auttaa myyjiä parempaan myyntitulokseen ja tarjoaa mahdollisuuden oman myynnin johtamiseen. Lisäksi se tarjoaa myyntijohtajille työkalun, jonka avulla myyntiä ja myyntitiimejä voidaan johtaa aiempaa tarkemmin. Sen avulla myyntijohtaja voi tarjota tukea ja couchausta niille myyjille, joiden myyntitulokset eivät toteudu tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi myynnin johto voi arvioida, mihin myyntiprojekteihin heidän kannattaa ottaa osaa – strategisesti tärkeät myyntiprojektit voidaan helposti nähdä suoraan CRM:stä.
Merkittävää hyötyä saadaan myös raportoinnin reaaliaikaisuudesta – koko myynnin tilannekuva on aina ajan tasalla. Tilannekuva voidaan katsoa joko koko yrityksen tasolta, liiketoimintayksiköittäin tai myyjittäin. Lisäksi raportit auttavat pääsemään irti työläiden Excel-koosteiden työstämisestä. Myyntipalavereissa tai johtoryhmässä myynnin tilanne voidaan käydä myyntitiimin kanssa läpi Salesforcesta reaaliaikaisesti ja raporteista voidaan porautua aina yksittäisiin myyntimahdollisuuksiin saakka, jos kaivataan lisätietoja.
Mutta CRM on kuitenkin vain järjestelmä, joka vaatii onnistuneen käyttöönoton ja implementoinnin tuodakseen lisäarvoa. Monet tukeutuvatkin Salesforce-kumppaniin, joka ymmärtää sekä myyjien arkea, järjestelmää että liiketoimintanne tarpeita.

Kirjoittaja:
Sami Kettunen
Partner & CEO
Lisää ajankohtaisia sisältöjä

Menestystekijät järjestelmän käyttöönotossa – muistilista onnistumiseen
Päässä pyörii polttava kysymys: ”CRM olisi meille hyödyllinen työkalu – mistä edes lähden liikkeelle, ja mitä kaikkea pitää huomioida ihan ensimmäisenä?”. Muun muassa näiden kysymysten

Mikä on testaamisen ja koulutuksen merkitys CRM-projekteissa?
Toimin Ceilillä Senior Salesforce Consultantin roolissa ja olen kirjoittanut CRM-käyttöönottoprojektien menestystekijöistä, haasteista ja haasteiden ratkaisuehdotuksista gradutyöni. Näiden pohjalta heräsi ajatus jakaa myös muille CRM-käyttöönottoprojektien onnistumistekijöitä

Miten Salesforce auttaa myyntijohtajaa?
CRM-järjestelmistä puhutaan usein myynnin työkaluina tai asiakkuudenhoidon työkaluina, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Miten sinä myyntijohtajana hyödyt Salesforcesta osana arkeasi? Salesforce on usein ensimmäinen myynnin työkalu

Haluatko tietää lisää mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!