
Salesforce vs. Microsoft Dynamics 365
9.1.2023
Jos googletat Salesforce vs. Dynamics, löydät läjäpäin näitä CRM-järjestelmiä vertailevia sivustoja ja blogeja, mutta ensivilkaisulla kaikki ovat englanniksi. Ajattelimme siis tuoda vertailun lähemmäs suomalaisten yritysten ja organisaatioiden päätöksentekoa sekä auttaa hahmottamaan näiden järjestelmien vahvuuksia juuri teidän liiketoimintanne näkökulmasta.
Salesforce ja Microsoft Dynamics 365 ovat kaikkien vertailujen mukaan markkinoiden jättiläiset CRM-järjestelmistä puhuttaessa. Ne mahdollistavat samalla alustalla sekä asiakkuudenhoidon, myynnin että markkinoinnin, ja näiden lisäksi monia muitakin osa-alueita. Nämä järjestelmät ovat myös olleet mukana luomassa sitä käsitystä, joka meillä on nykypäivän CRM:n tuomista hyödyistä.
Olemme koonneet alle vertailua yleisimmistä ominaisuuksista, joita CRM-järjestelmältä haetaan tai jotka vaikuttavat usein päätöksentekoon. Toivottavasti pystymme auttamaan järjestelmien alustavassa arvioinnissa. Tässä blogissa käytetyt lähteet on listattu blogin loppuun.
Salesforce vai Dynamics?

Molemmat järjestelmät mahdollistavat myynnin, markkinoinnin, asiakaspalvelun, verkkokaupan, asiakaskokemuksen ja analytiikan. Näiden lisäksi on saatavilla erilaisia mahdollisuuksia laskutukseen, HR-toimintoihin, ERP-integraatioihin, jälleenmyyjäportaaleihin sekä tekoälyn hyödyntämiseen. Salesforcen koetaan usein olevan käyttäjäystävällisempi ja paremmin räätälöitävissä haluttuihin tarpeisiin. Lisäksi aloitusinvestoinnit ovat Salesforcella pienemmät, mutta Dynamicsin raportoinnin rakentaminen ja muokkaus puolestaan koetaan helpommaksi.
Jos alustaratkaisulla puolestaan on merkitystä (Cloud vs. On-Site), voi ratkaisu näiden kahden välillä ratketa sen huomioimalla – kumpi sopii liiketoimintaanne paremmin? Lisäksi hinnoittelumalli ja versioiden päivityssykli Microsoft Dynamics 365:n osalta kannustaa asiakkaita pilven käyttöön. Kannattaa myös pohtia, tavoitellaanko ”One-Platform” -ajattelua viimeiseen asti vai ”Best-of-breed” -ajattelua, jossa suurin osa toimii samalla alustalla, mutta joistakin järjestelmistä (esim. ERP:stä) halutaan markkinoiden paras ratkaisu, jolloin integraatio on fiksumpaa. Jos One-Platform vastaa tarpeisiinne ja esim. Microsoft Dynamicsin ERP riittää, voi se olla oikea valinta. Jos tahtotilana taas on Best-of-Breed eli halutaan kytkeä ulkopuolisia hyviksi koettuja tai toimialakohtaisia järjestelmiä muuten hyvin toimivaan kokonaisuuteen, Salesforce voi osua tarpeisiinne paremmin. Ja vaikka molemmat järjestelmät ovat hyvin pitkälle räätälöitävissä ja koodattavissa, on myös hyvä huomioida no-codella tehtävä käyttöliittymän mukauttaminen saman aihealueen tietueille (eli Record Typellä mukauttaminen). Tämä onnistuu esimerkiksi Salesforcessa näppärästi.
Suosittelemme lukemaan myös Viisi asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon CRM-järjestelmää valittaessa -blogin, jossa käydään järjestelmävalinnan lisäksi huomioitavia asioita läpi.
Oli kyseessä mikä vain järjestelmä, on kumppanin käyttö sen käyttöönotossa ja jatkokehityksessä erittäin suositeltavaa, sillä muuten käyttökokemus voi olla varsin karu tai suuri osa järjestelmän hyödyistä jäädä löytämättä. Käymme läpi Salesforcen mahdollisuuksia eri CRM-järjestelmiä tai -kumppaneita vertaillessanne. Myös Microsoft Dynamicsilta löytyy Suomesta osaavia kumppaneita vastaamaan kysymyksiinne tarkemmin.
Jos kaipaat lisää järjestelmävertailua, voit lukea blogimme Salesforce vs. HubSpot.
Lähteet:
Microsoft Dynamics 365 asiantuntijat
Ceilin Salesforce asiantuntijat
Lisää ajankohtaisia sisältöjä

Menestystekijät järjestelmän käyttöönotossa – muistilista onnistumiseen
Päässä pyörii polttava kysymys: ”CRM olisi meille hyödyllinen työkalu – mistä edes lähden liikkeelle, ja mitä kaikkea pitää huomioida ihan ensimmäisenä?”. Muun muassa näiden kysymysten

Mikä on testaamisen ja koulutuksen merkitys CRM-projekteissa?
Toimin Ceilillä Senior Salesforce Consultantin roolissa ja olen kirjoittanut CRM-käyttöönottoprojektien menestystekijöistä, haasteista ja haasteiden ratkaisuehdotuksista gradutyöni. Näiden pohjalta heräsi ajatus jakaa myös muille CRM-käyttöönottoprojektien onnistumistekijöitä

Miten Salesforce auttaa myyntijohtajaa?
CRM-järjestelmistä puhutaan usein myynnin työkaluina tai asiakkuudenhoidon työkaluina, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Miten sinä myyntijohtajana hyödyt Salesforcesta osana arkeasi? Salesforce on usein ensimmäinen myynnin työkalu

Haluatko tietää lisää mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!