Salesforce vs. HubSpot
19.1.2023
Salesforcea ja HubSpotia on vertailtu keskenään useammassa englanninkielisessä lähteessä, eikä ihme, sillä ne molemmat kuuluvat markkinoiden parhaimpien CRM-järjestelmien joukkoon. Molemmat tarjoavat laajat mahdollisuudet nykyaikaisen myynnin, markkinoinnin ja asiakkuudenhoidon kehittämiseen, mutta molemmilla on myös vahvuutensa ja heikkoutensa. Tässä blogissa vertailemme nimensä mukaisesti Salesforce vs. HubSpot eli näitä kahta järjestelmää eri ominaisuuksien osalta.
Salesforce on tunnetusti paremmin räätälöitävissä oleva järjestelmä, sillä alustan päälle on mahdollista rakentaa käytännössä mitä vain. HubSpot puolestaan loistaa helppokäyttöisyydellään ja valmiilla pohjaratkaisuillaan. Tämän takia Salesforce sopii niin pienille, keskikokoisille kuin suurille yrityksille sekä julkisille organisaatioille, kun taas HubSpot on vahvimmillaan pienten ja keskikokoisten yritysten käytössä. Salesforce korostaa CRM-työkalujen, myynnin, markkinoinnin ja ROI:n merkitystä, jonka takia näiden optimointi onkin huippuluokkaa. HubSpot puolestaan korostaa myynnin ja markkinoinnin työkalujaan, jotka ovat hyvin monipuoliset ja helppokäyttöiset. Jos perustyökalut riittävät, voi HubSpot olla helpompi ottaa käyttöön ja rakentaa, mutta ei niin räätälöitävissä. Jos taas liiketoimintanne on kovassa kasvussa, voi Salesforce vastata pitkällä tähtäimellä paremmin monipuolisen liiketoiminnan tarpeisiin. Molemmista järjestelmistä löytyy ehdottomasti hyviä puolia, mutta kumpi sitten sopii juuri teille?
Salesforce vai HubSpot?
HubSpot on tuonut aikanaan inbound markkinoinnin työkalut markkinoille, jonka takia järjestelmä luonnollisesti taitaa tämän puolen hyvin. Toiset alustat ovat kuitenkin kirineet myös markkinoinnin työkaluissa, ja Salesforcella sanotaankin olevan järeämmät ja monipuolisemmat markkinointityökalut (Pardot eli Marketing Cloud Account Engagement sekä Marketing Cloud), mutta HubSpot tarjoaa helppokäyttöisiä perustyökaluja fiksulla tavalla. Inboundin rinnalle on tuotu myös outbound markkinoinnin työkalut ja näiden yhdistäminen onkin jokaisen modernin CRM-alustan työkalupakissa.
Myynti puolestaan kiittää molempia järjestelmiä selkeästä myyntiputkinäkymästä sekä myynnin ennustamisen työkaluista ja myynnin johtamisen tuesta. Molemmilla alustoilla on helppo tarkastella myynnin yksityiskohtia ja kokonaiskuvaa sekä johtaa tiimejä raportoinnin avulla, ja lisäksi Salesforce yhdistää liidien nurturoinnin ja pisteytyksen opportunityihin sekä myynnin aktiviteetteihin, ennustamiseen ja datalla johtamiseen räätälöitävän raportoinnin ja automaatioiden avulla.
BI-työkalut (Business Intelligence) ovat tärkeä apukäsi molemmilla alustoilla ja HubSpotissa niitä voi hyödyntää integraatioiden kautta (esim. Power BI tai Hotjar). Salesforcella puolestaan on oma Einstein, joka hyödyntää BI:tä ja AI:tä (Artificial Intelligence eli tekoäly). Einstein auttaa luomaan personalisoitua asiakaskokemusta ja tukee käyttäjiään sekä markkinoinnin, myynnin että asiakaspalvelun työkalujen parissa.
Kummallakin on siis paikkansa – oikea alusta riippuu täysin tavoitteistanne, tarpeistanne ja organisaationne koosta. Pidämme mielellämme teille demon tai keskustelemme tarkemmin Salesforcen hyödyistä, kun pohditte CRM-järjestelmän ja -kumppanin valintaa.
Suosittelemme lukemaan myös Viisi asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon CRM-järjestelmää valittaessa -blogin, jossa käydään järjestelmävalinnan lisäksi muita huomioitavia asioita läpi.
Jos kaipaat lisää järjestelmävertailua, voit lukea blogimme Salesforce vs. Microsoft Dynamics.
Lähteet:
HubSpot asiantuntijat
Ceilin Salesforce asiantuntijat
Lisää ajankohtaisia sisältöjä
Miten Salesforce auttaa markkinointijohtajaa?
Salesforce sisältää monia markkinoinnin työkaluja, jotka mahdollistavat monikanavaisen ja kohdennetun markkinoinnin. Näitä työkaluja tarjoavat muun muassa Marketing Cloud Account Engagement, Marketing Cloud Engagement sekä uusimpana
Tekoälyblogisarja: Data Cloud ja Agentforce tuo reaaliaikaisen datan tekoälyn käyttöön
Tekoäly on puhututtanut jo jonkin aikaa ja nyt se alkaa olla osa yhä useamman arkipäivää. Mutta miten tekoälyä voi hyödyntää Salesforcessa? Olemme koostaneet Tekoälyblogisarjan, joka
Tekoälyblogisarja: Salesforce Prompt builder auttaa ohjeistamaan tekoälyä
Tekoäly on puhututtanut jo jonkin aikaa ja nyt se alkaa olla osa yhä useamman arkipäivää. Mutta miten tekoälyä voi hyödyntää Salesforcessa? Olemme koostaneet Tekoälyblogisarjan, joka
Haluatko tietää lisää mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!