Mikä on Salesforce? Mikä on CRM:n tarkoitus ja hyöty?
13.10.2022
Ceilin ydintoimintaa on Salesforcen käyttöönotto- ja konsultointiprojektit, mutta kaikille ei Salesforce välttämättä ole ollenkaan tuttu. Tai CRM-järjestelmän tarkoitus ja konkreettiset hyödyt eivät ole ihan kirkkaina. Näihin ajattelimme tuoda apuja tämän kertaisessa blogissamme.
Mikä on Salesforce?
Salesforce on maailman johtava, pilvipohjainen alusta, joka mahdollistaa asiakkuudenhallinnan, myynnin, markkinoinnin sekä monia muita liiketoiminnan osa-alueita samassa järjestelmässä. Usein yritykset lähtevät liikkeelle Salesforcen hyödyntämisessä CRM-ratkaisuna. Tämän jälkeen järjestelmää usein laajennetaan esimerkiksi asiakkuuksien hallintaan, asiakaspalveluun, reklamaatioiden käsittelyyn, verkkokauppaan, jälleenmyyjien portaaliksi sekä digitaaliseen markkinointiin. Salesforce onkin parhaimmillaan monipuolinen alusta yritysten liiketoimintaprosessien digitalisointiin. Lisäksi hyvät integraatiorajapinnat mahdollistavat integraatiot esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmiin ja taloushallintaan.
Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi seuraavia, mutta Salesforce on täysin räätälöitävissä eli nämä ovat vain perusesimerkkejä:
1. Asiakkuudenhallinta
- Asiakkaiden yritysten ja kontaktien tiedot, aktiviteetit, tarjoukset, tilaukset ja ostot – asiakkuuksien 360-näkymän mahdollistaminen
- Asiakkaan koko elinkaaren tarkastelu aina historiatiedoista tulevan laskutuksen ennustamiseen
- Avainasiakkaiden vuosisuunnitelmat ja tavoitteet sekä vuosikello, jossa määritellään säännöllisesti toistuvien tehtävien hallinta ja muistutukset
- Hiipuneiden asiakkaiden nostaminen takaisin aktiivisiksi sekä muu kokonaishallinta
2. Myynti
- Myyntiputken tarkastelu koko liiketoiminnan, tiimien tai myyjien näkökulmasta
- Myynnin ennustaminen ja tilannekuvan vertaus tavoitteisiin myyjäkohtaisesti
- Myynnin johtaminen haluttuun suuntaan datan pohjalta
- Myyntimahdollisuuksien todennäköisyyksien pohjalta tehty ennuste kassavirrasta tuleville kuukausille
- Tarjousten tekeminen ja lähettäminen suoraan CRM:stä tai vaativien tarjousten toteuttaminen tarjouskonfiguraattorin avulla
- Taskien automatisointi myyjille
- Myyjien bonuslaskureiden toteuttaminen
- Asiakaspalvelu ja back-office
- Asiakkaiden lisätilausten ja tukipyyntöjen käsittely (tiketöinti)
- Reklamaatioiden käsittely
- Laskutuksen automatisointi integroitumalla taloushallintoon
3. Markkinointi
- Liidien pisteytys aktiviteettien ja ideaalin ostajaprofiilin pohjalta
- Lämpimien liidien huomaaminen ajoissa aktiviteettien pohjalta ja syöttö myyjille
- Haaleiden liidien nurturointi automaatioiden avulla
- Uutiskirjeiden rakentaminen, testaus, lähetys ja arviointi
- Kohdennettujen landing pagejen luominen halutuille aktiviteeteille
- Lomakkeiden upotus osana liidituotantoa
- Kampanjoiden rakentaminen, seuranta ja raportointi
4. Muut tarvittavat liiketoiminnan osa-alueet
- Projektinhallinta
- Taloushallinnan integraatiot
- Tuotanto- ja jälleenmyyjäportaalit
- Henkilöstöhallinto
- Sekä monia muita mahdollisuuksia räätälöitävän alustan avulla
Mikä on CRM:n tarkoitus ja hyöty?
Käytännössä CRM:n tarkoituksen ja hyödyn voi kiteyttää sanomalla, että se tuo yhteen kaikki yllä mainitut. Mukautuva CRM poistaa eri järjestelmissä tehtävien toimintojen aiheuttaman tiedon väliinputoamisen, mahdollistaa saumattoman yhteistyön eri yksiköiden ja tiimien välillä sekä auttaa ymmärtämään asiakaskuntaa syvällisemmin reaaliaikaisen raportoinnin myötä.
Nykyaikaisen CRM:n tarkoitus on tuoda helppoutta ja tukea myyjien ja myyntijohtajien työhön. Hyvin toteutettuna CRM ei ole myyjille lisätyötä tuova pakollinen järjestelmä, vaan päivittäinen työkalu parempien myyntitulosten mahdollistamiseen. CRM tarjoaa tukea asiakkuudenhallintaan, virtaviivaisuutta tekemiseen sekä helpottaa arkipäiväisiä toimintoja automaatioiden avulla. Hyötynä tästä kaikesta syntyy liidituotannon kasvua, myynnin klousauksen parantumista, toimintojen tehokkuuden parantumista sekä liikevaihdon kasvua.
Miten CRM vaikuttaa johtamiseen?
Parhaimmillaan CRM auttaa myyjiä parempaan myyntitulokseen ja tarjoaa mahdollisuuden oman myynnin johtamiseen. Lisäksi se tarjoaa myyntijohtajille työkalun, jonka avulla myyntiä ja myyntitiimejä voidaan johtaa aiempaa tarkemmin. Sen avulla myyntijohtaja voi tarjota tukea ja couchausta niille myyjille, joiden myyntitulokset eivät toteudu tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi myynnin johto voi arvioida, mihin myyntiprojekteihin heidän kannattaa ottaa osaa – strategisesti tärkeät myyntiprojektit voidaan helposti nähdä suoraan CRM:stä.
Merkittävää hyötyä saadaan myös raportoinnin reaaliaikaisuudesta – koko myynnin tilannekuva on aina ajan tasalla. Tilannekuva voidaan katsoa joko koko yrityksen tasolta, liiketoimintayksiköittäin tai myyjittäin. Lisäksi raportit auttavat pääsemään irti työläiden Excel-koosteiden työstämisestä. Myyntipalavereissa tai johtoryhmässä myynnin tilanne voidaan käydä myyntitiimin kanssa läpi Salesforcesta reaaliaikaisesti ja raporteista voidaan porautua aina yksittäisiin myyntimahdollisuuksiin saakka, jos kaivataan lisätietoja.
Mutta CRM on kuitenkin vain järjestelmä, joka vaatii onnistuneen käyttöönoton ja implementoinnin tuodakseen lisäarvoa. Monet tukeutuvatkin Salesforce-kumppaniin, joka ymmärtää sekä myyjien arkea, järjestelmää että liiketoimintanne tarpeita.
Kirjoittaja:
Sami Kettunen
Partner & CEO
Lisää ajankohtaisia sisältöjä
Tekoälyblogisarja: Salesforce Agentforce avuksi arjen työhön
Tekoäly on puhututtanut jo jonkin aikaa ja nyt se alkaa olla osa yhä useamman arkipäivää. Mutta miten tekoälyä voi hyödyntää Salesforcessa? Olemme koostaneet Tekoälyblogisarjan, joka
Ceili GoPDF – Generoi PDF dokumentteja miltä tahansa Salesforce objektilta
Salesforce-käyttäjällä voi tulla vastaan useita eri tilanteita, joissa pitäisi saada luotua PDF dokumentti suoraan Salesforcesta. Koska default ratkaisua ei tähän ole, kehitti Ceili GoPDF -tuotteen,
Tietueiden massapäivittäminen Salesforcessa – riskit ja huomioitavaa
Kun puhutaan mistä tahansa asiakkuudenhoitojärjestelmästä tai datapankista, puhutaan suurista datamassoista. Jotta kyseisen datan oikeellisuuteen voidaan luottaa ja jotta tietoa voidaan hyödyntää asiakkuudenhoidossa, myynnissä ja markkinoinnissa,
Haluatko tietää lisää mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!