Miten Salesforce auttaa markkinointijohtajaa?
3.1.2025
Salesforce sisältää monia markkinoinnin työkaluja, jotka mahdollistavat monikanavaisen ja kohdennetun markkinoinnin. Näitä työkaluja tarjoavat muun muassa Marketing Cloud Account Engagement, Marketing Cloud Engagement sekä uusimpana tulokkaana Marketing Cloud on Data Cloud.
Mutta miksi Salesforcessa on useampia markkinointityökaluja?
Salesforce on monipuolinen alusta, joka sopii erilaista liiketoimintaa harjoittaville yrityksille sekä voittoa tavoittelemattomille organisaatioille. Koska käyttäjäkunta on laaja, on myös työkalujen taivuttava monen tyyppiseen markkinointiin. Käydään seuraavaksi lyhyesti läpi jokaisen Salesforce markkinointi Cloudin pääpainopisteet:
- Marketing Cloud Account Engagement sopii B2B-yrityksille, joiden prospektimassat eivät ole valtavat ja joiden tavoitteena on tehdä kohdennettua markkinointi sähköpostien, segmentoinnin, liidien keruun ja myynnin kanssa yhdistetyn työskelyn kautta.
- Marketing Cloud Engagement sopii B2C-yrityksille, joiden prospektimassat voivat olla suurempia ja edellä mainittujen lisäksi tavoitteena on tehdä SMS-markkinointia sekä yhdistää esim. verkkokauppa markkinoinnin muihin toimintoihin.
- Marketing Cloud on Data Cloud on Salesforcen uusin tulokas, joka erottuu edeltäjistään sijaitsemalla tismalleen saman coren päällä kuin esimerkiksi yleisesti myynnin käytössä oleva Sales Cloud. Marketing Cloud on Data Cloud tuo coren mahdollisuuksina Flow-työkalun käytön sekä tekoälyn laajat mahdollisuudet kohdennetun markkinoinnin tueksi sekä mahdollistaa valtavien datamassojen käsittelyn ja segmentoinnin Data Cloudin ansiosta.
Mutta tässä blogissa keskitymme siihen, miten sinä markkinointijohtajana voit hyötyä Salesforcesta ylipäätään osana arkeasi. Emme ota tässä blogissa kantaa siihen, mihin Cloudiin työkalut kuuluvat, sillä Cloudien ominaisuudet kehittyvät jatkuvasti ja yleisimmät markkinoinnin käyttötapaukset onnistuvat kaikilla Cloudeilla. Jos haluat keskustella tarkemmin eri Cloudien mahdollisuuksista ja eroista, keskustelemme mielellämme lisää. Puhumme tässä blogissa prospekteista, joilla tarkoitamme potentiaalisia asiakkaita.
Kuva 1: Salesforce – suomennettu ja täydennetty versio
Tunnista potentiaaliset liidit ajoissa
- Mikä on markkinoinnin päätehtävä? -> Syöttää laadukkaita liidejä myynnille.
- Miten sitten tunnistaa liidit ajoissa? -> Oikeanlaisella järjestelmällä pääsee hyvin alkuun.
Salesforce mahdollistaa erilaisten aktiviteettien seurannan, kuten:
- Nettisivuvierailut
- Materiaalien lataukset
- Uutiskirjeiden avaukset
- Uutiskirjeiden linkkien klikkaukset
- Lomakkeiden täytöt
Lähes mitä tahansa Salesforceen integroitavissa olevaa tai linkin sisältävää, voidaan seurata ja sitä kautta tunnistaa prospektin toiminta. On huomattavasti mukavampaa syöttää myynnille liidi, josta heti nähdään, mitä tuotteita tai palveluita prospekti on käynyt selailemassa ja mistä hän voisi olla kiinnostunut.
Kuva 2: Ceilin demoympäristö: Scoring
Toinen mukava indikaattori myynnille on pisteytys (scoring). Pisteytyksen ansiosta markkinoijan tai myyjän ei tarvitse selailla useita prospekteja ja yrittää tunnistaa sieltä potentiaalisia, vaan pisteytyssääntöjen avulla prospekti saa erilaisia pistemääriä erilaisista aktiviteeteista. Ja mitä korkeammat pisteet, sen kuumempi liidi.
Kuva 3: Ceilin demoympäristö: Engagement Studio
Pisteytykseen voidaan myös luoda automaatioita, jolloin esim. tietyn pistemäärän ylittävä prospekti voidaan syöttää automaattisesti myynnille saatesanoin ”Lämmin liidi! Kontaktoithan pian.”
Näiden alustavien signaalien lisäksi on toki kuumempia liidejä, kuten suorat yhteydenotot, jotka voidaan suoraan ohjata myynnille ilman sen kummempaa lämmittelyä. Mutta esimerkiksi uutiskirjeen tilaaja ei vielä välttämättä ole valmis ostamaan, vaan kaipaa jonkinlaisen nurturointiautomaation, joka lähettää prospektille lisätietoja yrityksenne palveluista ja mahdollisia muita houkuttimia ostoprosessin edistämiseksi.
Johda markkinointia datalla
Markkinoinnin on aikaisemmin koettu olevan musta aukko, sillä sen mittaaminen on koettu haastavaksi. Nykyajan järjestelmät, kuten Salesforce, mahdollistavat onneksi laaja-alaiset ja kustomoidut markkinoinnin raportit. Voit katsoa selkeistä visuaalisista raporteista esimerkiksi seuraavia asioita:
- Liidien kpl-määrä vs. tavoite
- Liidien €-määrä vs. tavoite
- Liidien voittoprosentti
- Liidiputken eri vaiheet ja niiden sisältö
- Liidit listauksena
- Liidimäärät kuukausittain/kvartaaleittain/vuosittain
- Liidilähteet
- Sähköpostimarkkinoinnin toimivuus
- Lomakkeiden konversiot ja näyttökerrat
- Laskeutumissivujen kävijästatistiikka
- Ja paljon muuta
Kuva 4: Ceilin demoympäristö: markkinoinnin dashboard
Hyödynnä myynnin ja asiakaspalvelun prosesseja sekä dataa
Markkinointi ei ole vain yhden pisteen kosketus asiakkaaseen tai sen ei ainakaan kannata olla näin. Kun markkinointi on syöttänyt myynnille lämpimän liidin, joka konvertoituu voitetun kaupan myötä asiakkaaksi, siirtyy asiakas asiakaspalvelun piiriin ja markkinointi helposti unohtuu. Näin ei tarvitse kuitenkaan olla Salesforcen ansiosta.
Salesforcen markkinointityökalut pystyvät hyödyntämään esimerkiksi myynnin ja asiakaspalvelun dataa, jonka ansiosta asiakkaalle voidaan lähettää kohdennettuja viestejä tietyssä vaiheessa asiakkuuden elinkaarta. Lisäksi markkinointi voi lämmitellä jo olemassa olevia asiakkaita uusilla tuote- ja palveluehdotuksilla perustuen asiakkaan ostohistoriaan, joka voi synnyttää myynnille uusia mahdollisuuksia.
Kaikkien tiimien kannattaa siis toimia yhdessä ja hyödyntää toistensa dataa, automaatioita ja työkaluja ristiin. Näin asiakkuuksien hoitaminen on kokonaisvaltaista, mahdollisimman tehokasta ja asiakasta aidosti palvelevaa. Automatisoinnin ansiosta voidaan myös varmistaa tasalaatuinen palvelu sekä yhdenmukainen brändiviestintä riippumatta siitä, kenelle viestitään, missä vaiheessa ja mistä aiheesta.
Haluaisitko tietää, onnistuuko teidän spesifin markkinoinnin käyttötapauksen toteutus Salesforcessa? Ole yhteydessä, niin pohditaan yhdessä!
Kirjoittaja:
Julia Ryhmänen
Marketing Manager & Salesforce Consultant
Kurkkaa lisää markkinointiaiheisia sisältöjä
Aamiaistilaisuus: Keinot myynnin ja markkinoinnin tulokselliseen yhteistyöhön
Kauppakamariaamiainen: Keinot myynnin ja markkinoinnin tulokselliseen yhteistyöhön Miten saada myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön tuloksia datalla? Miten nähdä kuinka markkinointi performoi eli mikä tuottaa tulosta tai
Kohdenna, automatisoi ja tehosta markkinointia
Markkinoinnin automatisointi haltuun? Kohdenna, automatisoi ja tehosta markkinointia Salesforcen Account Engagementin avulla Markkinointi on tärkeässä roolissa uusasiakashankinnassa sekä nykyisille asiakkaille lisämyyntiä tehtäessä. Myös työnantajamielikuvaan pystyy
Ceili jäseneksi Keski-Suomen Kauppakamariin!
Ceili on yksi Keski-Suomen Kauppakamarin uusimpia jäseniä. Keski-Suomen Kauppakamarin jäsenyys on Ceilille tärkeä osoitus Jyväskylässä sijaitsevista juurista ja hieno mahdollisuus ylläpitää jatkossakin Keski-Suomen tärkeitä verkostoja.
Salesforce®, Sales Cloud® ja muut ovat salesforce.com, inc:n tavaramerkkejä, joita käytetään täällä luvan kanssa.
Haluatko tietää lisää Salesforcen mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä, niin räätälöidään teille sopiva tarjous tarpeidenne pohjalta.
Jos tarjouspyynnössäsi on liitteitä, voit ottaa lomakkeen sijaan yhteyttä osoitteeseen info@ceili.fi