Miten Salesforce auttaa markkinointijohtajaa?

 Salesforce sisältää monia markkinoinnin työkaluja, jotka mahdollistavat monikanavaisen ja kohdennetun markkinoinnin. Näitä työkaluja tarjoavat muun muassa Marketing Cloud Account Engagement, Marketing Cloud Engagement sekä uusimpana tulokkaana Marketing Cloud on Data Cloud.

Mutta miksi Salesforcessa on useampia markkinointityökaluja?

Salesforce on monipuolinen alusta, joka sopii erilaista liiketoimintaa harjoittaville yrityksille sekä voittoa tavoittelemattomille organisaatioille. Koska käyttäjäkunta on laaja, on myös työkalujen taivuttava monen tyyppiseen markkinointiin. Käydään seuraavaksi lyhyesti läpi jokaisen Salesforce markkinointi Cloudin pääpainopisteet:

  1. Marketing Cloud Account Engagement sopii B2B-yrityksille, joiden prospektimassat eivät ole valtavat ja joiden tavoitteena on tehdä kohdennettua markkinointi sähköpostien, segmentoinnin, liidien keruun ja myynnin kanssa yhdistetyn työskelyn kautta.
  2. Marketing Cloud Engagement sopii B2C-yrityksille, joiden prospektimassat voivat olla suurempia ja edellä mainittujen lisäksi tavoitteena on tehdä SMS-markkinointia sekä yhdistää esim. verkkokauppa markkinoinnin muihin toimintoihin.
  3. Marketing Cloud on Data Cloud on Salesforcen uusin tulokas, joka erottuu edeltäjistään sijaitsemalla tismalleen saman coren päällä kuin esimerkiksi yleisesti myynnin käytössä oleva Sales Cloud. Marketing Cloud on Data Cloud tuo coren mahdollisuuksina Flow-työkalun käytön sekä tekoälyn laajat mahdollisuudet kohdennetun markkinoinnin tueksi sekä mahdollistaa valtavien datamassojen käsittelyn ja segmentoinnin Data Cloudin ansiosta.

Mutta tässä blogissa keskitymme siihen, miten sinä markkinointijohtajana voit hyötyä Salesforcesta ylipäätään osana arkeasi. Emme ota tässä blogissa kantaa siihen, mihin Cloudiin työkalut kuuluvat, sillä Cloudien ominaisuudet kehittyvät jatkuvasti ja yleisimmät markkinoinnin käyttötapaukset onnistuvat kaikilla Cloudeilla. Jos haluat keskustella tarkemmin eri Cloudien mahdollisuuksista ja eroista, keskustelemme mielellämme lisää. Puhumme tässä blogissa prospekteista, joilla tarkoitamme potentiaalisia asiakkaita.

Kuva 1: Salesforce – suomennettu ja täydennetty versio 

Tunnista potentiaaliset liidit ajoissa

  1. Mikä on markkinoinnin päätehtävä? -> Syöttää laadukkaita liidejä myynnille. 
  2. Miten sitten tunnistaa liidit ajoissa? -> Oikeanlaisella järjestelmällä pääsee hyvin alkuun. 

Salesforce mahdollistaa erilaisten aktiviteettien seurannan, kuten: 

  1. Nettisivuvierailut
  2. Materiaalien lataukset
  3. Uutiskirjeiden avaukset
  4. Uutiskirjeiden linkkien klikkaukset
  5. Lomakkeiden täytöt 

Lähes mitä tahansa Salesforceen integroitavissa olevaa tai linkin sisältävää, voidaan seurata ja sitä kautta tunnistaa prospektin toiminta. On huomattavasti mukavampaa syöttää myynnille liidi, josta heti nähdään, mitä tuotteita tai palveluita prospekti on käynyt selailemassa ja mistä hän voisi olla kiinnostunut.  

Kuva 2: Ceilin demoympäristö: Scoring

Toinen mukava indikaattori myynnille on pisteytys (scoring). Pisteytyksen ansiosta markkinoijan tai myyjän ei tarvitse selailla useita prospekteja ja yrittää tunnistaa sieltä potentiaalisia, vaan pisteytyssääntöjen avulla prospekti saa erilaisia pistemääriä erilaisista aktiviteeteista. Ja mitä korkeammat pisteet, sen kuumempi liidi.

Kuva 3: Ceilin demoympäristö: Engagement Studio

Pisteytykseen voidaan myös luoda automaatioita, jolloin esim. tietyn pistemäärän ylittävä prospekti voidaan syöttää automaattisesti myynnille saatesanoin ”Lämmin liidi! Kontaktoithan pian.”  

Näiden alustavien signaalien lisäksi on toki kuumempia liidejä, kuten suorat yhteydenotot, jotka voidaan suoraan ohjata myynnille ilman sen kummempaa lämmittelyä. Mutta esimerkiksi uutiskirjeen tilaaja ei vielä välttämättä ole valmis ostamaan, vaan kaipaa jonkinlaisen nurturointiautomaation, joka lähettää prospektille lisätietoja yrityksenne palveluista ja mahdollisia muita houkuttimia ostoprosessin edistämiseksi.    

Johda markkinointia datalla

Markkinoinnin on aikaisemmin koettu olevan musta aukko, sillä sen mittaaminen on koettu haastavaksi. Nykyajan järjestelmät, kuten Salesforce, mahdollistavat onneksi laaja-alaiset ja kustomoidut markkinoinnin raportit. Voit katsoa selkeistä visuaalisista raporteista esimerkiksi seuraavia asioita:

  1. Liidien kpl-määrä vs. tavoite
  2. Liidien €-määrä vs. tavoite 
  3. Liidien voittoprosentti 
  4. Liidiputken eri vaiheet ja niiden sisältö 
  5. Liidit listauksena 
  6. Liidimäärät kuukausittain/kvartaaleittain/vuosittain 
  7. Liidilähteet 
  8. Sähköpostimarkkinoinnin toimivuus 
  9. Lomakkeiden konversiot ja näyttökerrat 
  10. Laskeutumissivujen kävijästatistiikka 
  11. Ja paljon muuta 

Kuva 4: Ceilin demoympäristö: markkinoinnin dashboard

Hyödynnä myynnin ja asiakaspalvelun prosesseja sekä dataa 

Markkinointi ei ole vain yhden pisteen kosketus asiakkaaseen tai sen ei ainakaan kannata olla näin. Kun markkinointi on syöttänyt myynnille lämpimän liidin, joka konvertoituu voitetun kaupan myötä asiakkaaksi, siirtyy asiakas asiakaspalvelun piiriin ja markkinointi helposti unohtuu. Näin ei tarvitse kuitenkaan olla Salesforcen ansiosta.

Salesforcen markkinointityökalut pystyvät hyödyntämään esimerkiksi myynnin ja asiakaspalvelun dataa, jonka ansiosta asiakkaalle voidaan lähettää kohdennettuja viestejä tietyssä vaiheessa asiakkuuden elinkaarta. Lisäksi markkinointi voi lämmitellä jo olemassa olevia asiakkaita uusilla tuote- ja palveluehdotuksilla perustuen asiakkaan ostohistoriaan, joka voi synnyttää myynnille uusia mahdollisuuksia.

Kaikkien tiimien kannattaa siis toimia yhdessä ja hyödyntää toistensa dataa, automaatioita ja työkaluja ristiin. Näin asiakkuuksien hoitaminen on kokonaisvaltaista, mahdollisimman tehokasta ja asiakasta aidosti palvelevaa. Automatisoinnin ansiosta voidaan myös varmistaa tasalaatuinen palvelu sekä yhdenmukainen brändiviestintä riippumatta siitä, kenelle viestitään, missä vaiheessa ja mistä aiheesta.

Haluaisitko tietää, onnistuuko teidän spesifin markkinoinnin käyttötapauksen toteutus Salesforcessa? Ole yhteydessä, niin pohditaan yhdessä!

Salesforce Consultant Julia Ryhänen

Kirjoittaja:

Julia Ryhmänen
Marketing Manager & Salesforce Consultant

Haluatko jatkossa huomata uusimmat sisällöt helposti? Ota Ceili seurantaan sosiaalisessa mediassa!

Kurkkaa lisää markkinointiaiheisia sisältöjä

Salesforce®, Sales Cloud® ja muut ovat salesforce.com, inc:n tavaramerkkejä, joita käytetään täällä luvan kanssa.