Junttanin myyntiin lisää tehoa Salesforcella
11.4.2024
Junttan on rakentamassa tulevaisuutta laadukkailla hydraulisilla paalutuskoneilla ja pitkänlinjan ammattitaidolla. Kaluston lisäksi Junttan tarjoaa monipuolista käyttäjäkoulutusta ja huoltopalveluita asiakkailleen. Perustamisvuodesta 1976 on kuljettu ansiokas matka aina maailman ensimmäisen sähkökäyttöisen paalutuskoneen valmistajaksi. Yrityksen liikevaihto on yli 50 miljoonaa euroa vuodessa. Miksi Junttan päätti siirtyä Salesforcen pariin yhdessä Ceilin kanssa ja miten Junttanin myyntiin saatiin lisää tehoa Salesforcella?
Harmaista hiuksista yhtenäiseen dataan
Junttanilla oli käytössä ERP:n eli toiminnanohjausjärjestelmän CRM-lisäosa, joka ei kuitenkaan palvellut arjen käyttöä toivotulla tavalla. Sen käyttö koettiin hankalaksi, jonka myötä tietoja ei tallennettu järjestelmään ja data ei ollut luotettavaa. Järjestelmän hankaluus siis aiheutti oravanpyörän, joka haittasi liiketoiminnan hallintaa erityisesti myynnin näkökulmasta.
Käyttöön liittyvien ongelmien lisäksi tieto oli hajallaan eri järjestelmissä, jonka vuoksi kokonaiskuvan hallinta oli hankalaa. Asiakastiedot olivat IFS:ssä (ERP:n CRM-järjestelmässä) ja muu myyntiin liittyvä tieto erinäisissä Exceleissä.
Näiden myötä heräsi tarve pilvipohjaiselle CRM-järjestelmälle, jossa voitaisiin keskittää liidien, asiakastietojen ja myyntitapausten hallinta eli nähdä koko asiakasrajapinta jatkossa yhdestä järjestelmästä ja luottaa datan paikkansa pitävyyteen.
Mitä tavoitteita Salesforcen käyttöönotolle asetettiin?
- Ajantasainen tieto, johon voi luottaa
- Myyntimahdollisuuksien tietojen ja myynnin datan säilytykselle järkevä paikka
- Helppokäyttöinen ratkaisu kaikille Junttanin käyttäjille
- Kaikki liiketoimintaan liittyvät tiedot samalle alustalle
- Myynnin huomioiden kirjaaminen helpoksi (puhelut ja myyntitapaamisten muistiot)
- Tytäryhtiöiden pääkäyttäjien saaminen mukaan järjestelmän käyttöön heti alkumetreiltä
- Yksinkertaisen järjestelmän luominen, jota voidaan kehittää tulevaisuudessa tarpeiden mukaan
- Toimintatapojen helpompi dokumentointi
- Selkeä tehtävien hallinnan systematiikka, jotta jokainen tietää, mitä tulee tehdä seuraavaksi
- Asiakkuuksien läpinäkyvä ja täysi 360° kuva
- Käyttöprosentin selkeä nosto eli jokaisen sitouttaminen järjestelmän käyttöön
Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi Junttanilla otettiin käyttöön Salesforce Sales Cloud.
Sales Cloud tehostamaan arjen myyntityötä
Sales Cloudissa on käytössä Lead, Contact, Account ja Opportunity objektit, jotka mahdollistavat selkeän tiedonhallinnan jokaisessa myyniputken vaiheessa. Junttanin Salesforceen toteutettiin myös lisätyönä QR-koodin skannaus sovellus, jonka avulla Junttanin edustajat voivat suoraan skannata Salesforceen potentiaalisten asiakkaiden yhteystiedot messuilla ja muissa tapahtumissa.
Sittemmin suunnitelmissa on ollut Sales Cloudin laajentaminen erilaisten objektien, kuten Assettien pariin, jotka selkeyttäisivät olemassa olevien koneiden ja niiden tietojen tallennusta.
Junttanilla on liiketoimintaa ympäri maailmaa, jonka takia läpinäkyvä tieto ja yhteinen järjestelmä on elintärkeä. Tiedon tulee olla kaikkien saavutettavissa eri aikavyöhykkeillä ja eri kielillä. Esimerkiksi Junttanin dealereilla on pääsy järjestelmään, jotta he voivat pitää myyntimahdollisuudet ajan tasalla. Tuotteiden ollessa arvokkaita laitteita on päätöksentekoprosessit luonnollisesti pitkiä. Myyntimahdollisuudet eivät saa unohtua pitkän prosessin eri vaiheissa, vaan niitä tulee hoitaa systemaattisesti. Tässä Junttanin myyjiä tukevat Salesforcen erilaiset automaatiot ja triggerit erinomaisesti osana jokapäiväistä arkea.
Mitä hyötyjä Junttan on Salesforcesta saanut arjen tekemiseen?
ERP on edelleen Junttanilla käytössä asiakasdatan master datan sijaintina, mutta sen CRM-lisäosasta on siirrytty täysin Salesforceen. Salesforce mahdollistaa Junttanille tiedon läpinäkyvyyden esimerkiksi myyntimahdollisuuksien hallinnassa. Jokainen tietää kenellä mikäkin myynticase on hoidossa ja mitä siinä ollaan seuraavaksi tekemässä. Myyntimahdollisuuksia ei tipahda väliin tai unohdu.
Salesforcen avulla Junttan pystyy raportoimaan myyntiputken eri vaiheista ja syistä toiminnan takana. Raportointi helpottaa tulevien päätöksien tekemistä ja datalla johtamista.
Junttanin myynnistä vastaa useampi henkilö, jonka takia liidien allokointi on hoiduttava reilusti ja selkeästi. Myynnin prosessien tulee myös olla yhteneväiset, jotta taataan Junttanin tyylinen toiminta myyntivastaavasta riippumatta. Myyntiprosesseja on siis onnistuttu yhdenmukaistamaan huomattavasti.
Junttanin myyntiin lisää tehoa Salesforcella? Jos katsotaan hetki menneisyyteen, voitaisiin myynnin merkittävimpiä muutoksia kiteyttää seuraavasti:
Miten yhteistyö sujui Ceilin kanssa?
Junttanilla ja Ceilillä oli yhteinen tuttu, jonka kautta päästiin keskustelemaan CRM-järjestelmän tarpeesta. Yhteistyö käynnistyi määrittely workshopeilla, jonka jälkeen toteutusta alettiin rakentamaan Sandbox -testiympäristöön. Sandbox -testiympäristöjä käytetään toteutuksien ja muutosten teossa, jotta suojataan varsinainen data ja siirretään tuotantoon vain toimivat ratkaisut määrittelyn ja testauksen jälkeen.
Salesforcen käyttöönottoprojekti sujui aikataulullisesti erittäin tehokkaasti, sillä määrittely aloitettiin helmikuussa ja käyttöönotto tehtiin juhannusviikolla. Kokonaiskesto projektille oli siis alle puoli vuotta. Tavoite käyttöönotossa oli selkeä, kun haluttiin rakentaa yksinkertainen ja selkeä järjestelmä arjen käyttöön, jota voitaisiin kehittää pikkuhiljaa tarpeiden myötä. Kun järjestelmän käytöstä sitten saatiin palautetta, pystyttiin suunnittelemaan jatkokehitystarpeita oikeiden tarpeiden pohjalta. Tässä nähtiin hieno esimerkki siitä, miten aina ei tarvitse tehdä kaikkea yhdellä kerralla, vaan pala kerrallaan luodaan oikeanlainen kokonaisuus.
”Junttanin Salesforce-ympäristön testaus hoidettiin yhteistyössä järjestelmällä yhteisiä testaussessioita. Ceilin konsultti liidasi sessiot ja tuki Junttania testauksessa samalla opastaen käyttäjiä Salesforcen parhaisiin käytäntöihin ja järjestelmän käyttöön. Eli tässä projektissa testaus oli poikkeavasti osittain osa käyttöönottokoulutusta. Tästä menetelmästä saatiin erittäin hyviä tuloksia, sillä varsinaisessa käyttöönottokoulutuksessa käyttäjät tiesivät järjestelmästä jo ennakkoon asioita. Näin pystyttiin siis osallistamaan käyttäjät mukaan jo projektivaiheessa. Kaiken kaikkiaan yhteistyö sujui mallikkaasti, kun projektille oli sovittu yhteiset projektinhallintatyökalut ja suunnitelma oli selkeä.”
Sanna Kallio, Project manager & Consultant Team Lead, Ceili Oy
“Yhteistyö Ceilin kanssa on ollut ensimmäisistä määrittelypalavereista nykyhetkeen asti sujuvaa ja miellyttävää. Tämän projektin myötä Junttanilla on onnistuttu päivittämään myynnin työkalupakki nykyaikaan. Aiemmin asiakastiedot ja tarjouskanta olivat hajautettuina eri paikoissa ja osittain jopa paperilla, mutta nyt kaikki on keskitetty yhteen paikkaan. Uusi työkalu on otettu vastaan talossa tyytyväisyydellä, ja sen myötä työn tehokkuus ja läpinäkyvyys ovat merkittävästi parantuneet. Odotan innolla tulevia kehitystoimia yhteistyössä Ceilin kanssa. Kehityslistalla on ainakin Service Cloudin laajempi käyttöönotto ja CPQ:n hyödyntäminen tarjousprosessissamme. Salesforce on osana meidän suurempaa tietojärjestelmäintegraatiota, jonka tarkoituksena on helpottaa ja tehostaa datalla tuettuja ja vahvistettuja liiketoimintaprosesseja jatkossa.”
Jiri Ryyppö, Sales Representative & Dealer Sales, Junttan Oy
Lue lisää asiakkaidemme kokemuksia
UN Women Suomi kehittää varainhankintaansa Salesforcessa Ceilin kanssa
YK:n tasa-arvojärjestö UN Women on maailman johtava naisten ja tyttöjen ihmisoikeuksia ajava järjestö, jonka tavoitteena on maailma, jossa on yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet kaikille. Yli
Norlandian varhaiskasvatuksen prosesseihin yhdenmukaisuutta Salesforcella
Varhaiskasvatuspalveluita tarjoava Norlandia Päiväkodit on osa norjalaista Norlandia Health and Care -perheyritystä. Norlandialla on toimintaa Norjan lisäksi Suomessa, Ruotsissa, Puolassa, Hollannissa ja Saksassa. Norlandialla on
Kaleva Media kehittää Salesforce-ratkaisuaan eteenpäin yhdessä Ceilin kanssa
Kaleva Media on monimediayhtiö, joka tarjoaa paikallisesti kiinnostavia sisältöjä sekä palvelumalleja ja –alustoja. Medialiiketoiminta panostaa laadukkaaseen journalismiin, sisältötuotteisiin sekä mainonnan kokonaisratkaisuihin erilaisissa digitaalisissa kanavissa ja
Salesforce®, Sales Cloud® ja muut ovat salesforce.com, inc:n tavaramerkkejä, joita käytetään täällä luvan kanssa.
Haluatko kuulla lisää Salesforce-ratkaisuista?
Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää CRM:n hyödyistä liiketoimintanne näkökulmasta ja räätälöidään teille sopiva tarjous.
Jos tarjouspyynnössäsi on liitteitä, voit ottaa lomakkeen sijaan yhteyttä osoitteeseen info@ceili.fi