Salesforce Marketing Cloud

Salesforce julkisti uuden markkinointialustan, Marketing Cloudin vuonna 2024, joka tuo tekoälyn ja monipuolisen datan markkinoinnin käyttöön sekä toimii saman coren päällä kuin muut Salesforcen toiminnot. Uuden Marketing Cloudin nykyiset lisenssitasot, Growth ja Advanced, mahdollistavat reaaliaikaisen ja automatisoidun asiakasviestinnän, automaation, tekoälyn ja datan hyödyntämisen. Marketing Cloudin avulla markkinointi voi luoda personoituja kampanjoita, rakentaa tehokkaita automaatioita ja hyödyntää tekoälyä entistä monipuolisemmin suoraan tutussa Salesforce-ympäristössä.

Mikä on Salesforce Marketing Cloud?

Marketing Cloud on uusi versio Salesforcen markkinointialustasta, joka sisältää tällä hetkellä kaksi lisenssitasoa: Growth & Advanced. Se on rakennettu Salesforce coren päälle, mikä mahdollistaa suoran toiminnan markkinoinnin, CRM:n ja Data Cloudin välillä vähentäen datasiiloja, tiedon väliinputoamista, synkronointiviiveitä ja inhimillisiä virheitä.

Growth ja Advanced jakavat saman käyttöliittymän ja perusarkkitehtuurin, mutta Advanced tarjoaa vielä laajemmat ominaisuudet erityisesti suurten organisaatioiden tarpeisiin ja monikanavaisempaan markkinointiin. Näet käyttöliittymän ulkoasun alla olevasta kuvasta.

Kuvan lähde: Ceilin demoympäristö

Miksi coren päälle rakennettu markkinointialusta on merkittävä etu?

Marketing Cloud on rakennettu suoraan Salesforcen coren päälle. Tämä ei ole pelkkä tekninen yksityiskohta, vaan käytännössä markkinointia merkittävästi helpottava asia. Markkinoinnin data ei elä omassa siilossaan, vaan käytännössä kaikki CRM-, asiakas- ja ostokäyttäytymistieto on saumattomasti käytettävissä kampanjoiden, segmenttien ja viestien taustalla.

Valtavan edun coren päällä oleva markkinointityökalu luo myös Data Cloudin ansiosta. Data Cloud ja Marketing Cloud juttelevat keskenään, jonka ansiosta markkinointi voi hyödyntää Data Cloudiin kerättyä valtavaa datamassaa markkinoinnin pohjana. Tämä näkyy konkreettisena hyötynä esimerkiksi segmentoinnissa, kun markkinointi pystyy luomaan hyvin spesifejä segmenttejä erilaisiin tarpeisiin.

Kuvan lähde: Ceilin demoympäristö

Toisin kuin erilliset järjestelmät, coren päälle rakennettu Marketing Cloud hyödyntää yhteistä asiakasprofiilia, jolloin markkinointi voidaan kohdistaa tarkasti ja näin saada oikea sisältö oikealle henkilölle automatisoidusti ja oikea-aikaisesti.

Flow-työkalut markkinoinnin moottorina

Flow-työkalut ovat pitkään olleet Salesforcen vahvuus operatiivisten prosessien automatisoinnissa ja nyt tämä teho on tuotu myös markkinoinnin käyttöön. Kampanjat voidaan suunnitella reaktioiden, asiakasdatan ja toiminnan perusteella, ja niihin voidaan kytkeä erilaisia flow-automaatioita sekä päättää kampanjan triggeröivät datapisteet tarkasti.

Esimerkiksi kun asiakas lataa oppaan tai avaa sähköpostin, voidaan automaattisesti käynnistää yksilöllinen viestisarja, joka reagoi asiakkaan toimintaan. Flown avulla rakennetaan helposti monivaiheisia kampanjoita, jotka yhdistävät sähköpostin, SMS:n ja muut kanavat saumattomasti.

Kuvan lähde: Ceilin demoympäristö

Marketing Cloud keskeiset ominaisuudet

Marketing Cloud sisältää monipuolisia ominaisuuksia, jotka helpottavat markkinoinnin arkea:

Käyttäjäystävällinen käyttöliittymä: tutun Sales Cloudin tyyliin, yhdellä näkymällä hallitset segmentit, kampanjat ja sisällöt.

Monikanavainen viestintä: sähköposti, SMS ja WhatsApp helposti automaatioihin mukaan Salesforce Flown kautta.

Drag & drop -työkalut: sähköpostit, lomakkeet ja laskeutumissivut on helppo luoda ilman koodausta.

Einstein Co-Create: generatiivinen tekoäly sisällöntuotannon, A/B-testauksen ja tyylin mukauttamisen tueksi.

Segmentointi luonnollisella kielellä: rakenna kohderyhmiä pelkillä prompteilla eli kerro tekoälylle, minkälaista segmenttiä toivoisit.

Send Time Optimization: viestit lähtevät juuri oikealla hetkellä dataan pohjautuen.

Account- ja kontaktitason pisteytys: mahdollistaa dataan pohjautuvan markkinoinnin, jossa eri Accountien ja kontaktien toiminnot määrittävät heille aktivoituvan viestinnän.

Tulevaisuus: kohti entistä älykkäämpää markkinointia

Koska Marketing Cloud on vielä uusi Salesforce-tulokas, sitä myös kehitetään hurjaa vauhtia. Tämä voi tarkoittaa joidenkin työkalujen puuttumisen tällä hetkellä, mutta myös uusien työkalujen ja paranneltujen toimintojen tuloa nopealla syklillä.

Salesforcen Summer ’25 -julkaisussa Marketing Cloud Growth- ja Advanced-käyttäjille päivitettiin muun muassa:

  1. Kehittyneempiä tekoälytoimintoja raportointiin ja automaatioihin
  2. Parannuksia sisällön kustomointiin ja brändinmukaiseen viestintään
  3. Uusia tapoja kerätä markkinointilupia ja hyödyntää seurantadataa tehokkaammin

Voit tutustua markkinoinnin uusiin ominaisuuksiin tarkemmin Release Notes Summer 2025 -tiedotteesta.

Entä nykyiset Marketing Cloud Account Engagement käyttäjät?

Marketing Cloud Growth ja Advanced eivät varsinaisesti korvaa tuttua Marketing Cloud Account Engagementia, vaan täydentävät sitä. Osa toiminnoista on tullut suoraan Account Engagementin käyttäjille saataville, kuten brändipaketti CMS Workspacessa ja uusi Email Builder. Nämä mahdollistavat matalalla kynnyksellä uuteen Marketing Cloudiin tutustumisen.

Lisäksi itse Marketing Cloud on saatavilla jokaiselle Account Engagement käyttäjälle sisältäen tietyn määrän Data Cloud krediittejä. Käyttöönotto vaatii tiettyjen asetuksien kuntoon laiton niin Marketing Cloudin kuin Data Cloudinkin osalta, ja Ceili auttaa siinä mielellään. Marketing Cloudin käyttö perustuu Data Cloud krediittien kulutukseen eli mitä enemmän markkinointia tekee, sitä enemmän krediittejä kuluu. Pienillä volyymeilla alkukrediitit voivat riittää hyvin, mutta suuremmilla volyymeilla krediittejä voi ostaa tarpeen mukaan lisää.

Account Engagement ei siis ainakaan näillä näkymin ole katoamassa mihinkään ja sen kehitys jatkuu, mutta uusi Marketing Cloud voi tuoda uusia mahdollisuuksia markkinoinnin käyttöön, joiden takia Account Engagementista Marketing Cloudiin siirtymistä kannattaa harkita.

Marketing Cloud avaa uusia ovia datavetoiselle, automaattiselle ja personoidulle asiakasviestinnälle. Se tarjoaa markkinoinnille työkalut, joita usein kaivataan nykyajan nopeatempoisessa ja monikanavaisessa ympäristössä. Jos haluat kuulla lisää tai ottaa käyttöön uuden Marketing Cloudin, juttelemme aiheesta mielellämme lisää.

Kirjoittaja:

Elena Lokio

Marketing Specialist & Salesforce Consultant

Haluatko jatkossa huomata uusimmat sisällöt helposti? Ota Ceili seurantaan sosiaalisessa mediassa!

Lue lisää sisältöjä

Agentforce World Tour 2025

Agentforce World Tour Helsinki – 6.5.2025

Ceili on vuoden mahtavimmassa tapahtumassa Salesforcen pääyhteistyökumppanina! Tällä kertaa uudella nimellä kulkeva Agentforce World Tour Helsinki 2025 tapahtuma järjestetään Helsingin Finlandia-talolla 6.5.2025. Luvassa on mielenkiintoisia

Lue lisää »

Salesforce®, Sales Cloud® ja muut ovat salesforce.com, inc:n tavaramerkkejä, joita käytetään täällä luvan kanssa.