
Miten Salesforce auttaa myyntijohtajaa?
23.1.2025
CRM-järjestelmistä puhutaan usein myynnin työkaluina tai asiakkuudenhoidon työkaluina, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Miten sinä myyntijohtajana hyödyt Salesforcesta osana arkeasi?
Salesforce on usein ensimmäinen myynnin työkalu
Kuten mainittu, CRM on usein ensimmäisenä myynnin työkalu. Myynti on liiketoiminnan ydintoiminta ja ilman onnistunutta myyntiä on harvoin onnistunutta liiketoimintaa.
Salesforcen avulla myyntijohtajan ei tarvitse muistaa kaikkea itse tai pitää tietoa Exceleissä, joiden päivittäminen voi helposti unohtua ja sen myötä data olla epärelevanttia. Salesforce hoitaa puolestasi mm.:
1. Myynnin yleiskuvan, kuten:
- Avoimet tarjoukset
- Voitetut tarjoukset
- Hävityt tarjoukset
- Myynnin per myyjä
- Myynnin per kuukausi/kvartaali/vuosi
- Myynnin per tuote- tai palvelusegmentti
- Myynnin suhteessa tavoitteisiin
2. Sovitut asiat, kuten:
- Sähköpostit asiakkaan kanssa
- Puhelut asiakkaan kanssa
- Muistiinpanot tapaamisista
- Lähetetyt tarjoukset, sopimukset ja laskut
3. Muistutukset, kuten:
- Kontaktoi asiakas uudelleen, jos tarjoukseen ei ole tullut vastausta
- Kysy syytä häviölle tai voitolle
- Kysy projektin jälkeen tarpeita lisämyyntiä silmällä pitäen
- Kysy hiipuneen tai hiljentyneen asiakkaan kuulumisia
Kun kaikki tämä ja paljon muuta on mahdollista rakentaa juuri sinun tarpeitasi silmällä pitäen:
- Tulevat muistutukset oikeaan aikaan suhteessa ostoprosessiinne
- Ovat tärkeimmät tiedot pakollisia täyttää, ettei mitään unohdu
- Sisältää myyntiputki juuri teidän liiketoiminnallenne olennaiset vaiheet
- Näyttää järjestelmä vain sinun arkeesi liittyvät tiedot, jotta järjestelmää on helppo käyttää
Jos siis nykyiset Excelit tai jäykempi järjestelmä eivät mahdollista toivomaasi helpotusta myynnin arkeen, voi Salesforce olla ratkaisu.
Myyntijohtajan arveluista aitoon dataan
Salesforcesta on helppo nähdä myynnin yleiskuva, nykytilanne, tilanne suhteessa tavoitteisiin, ennusteet jne. eli kaikki myynnin data on yhdessä paikassa helposti tarkasteltavissa visuaalisista raporteista. Käytännössä tämä siis tarkoittaa myyntijohtajan helpottunutta arkea. Myyntiä ei enää tarvitse johtaa arveluiden tai oman fiiliksen pohjalta, vaan data osoittaa kipupisteet ja onnistumiset.
Data tuo läpinäkyvyyttä myös myyjien keskuuteen, jolloin voi syntyä tervettä kilpailua, omat ongelmakohdat on helpompi huomata ja muilta voi pyytää matalammalla kynnyksellä lisätietoja onnistuneesta kaupasta, jotta sen pohjalta voisi oppia itsekin.
Datasta voidaan myös huomata, jos jokin liiketoiminnan osa-alue vetää paremmin kuin toinen. Onko tuote- tai palveluvalikoimassa esimerkiksi puutteita tai eikö se täysin vastaa asiakkaiden toiveita? Pullonkaulat on siis helpompi huomata, kun taas Exceleissä ja siiloutuneemmissa järjestelmissä ne jäävät helposti onnistumisten varjoon, jolloin toiminta ei välttämättä kehity yhtä tehokkaasti kuin sen olisi mahdollista kehittyä.

Kuva 1: Esimerkki myyntijohtajan dashboardista (kustomoitavissa omien tarpeiden pohjalta). Lähde: Ceilin Demo ympäristö.
Miten myynti hyötyy markkinoinnin ja asiakaspalvelun datasta?
Salesforce on usein ensimmäisenä vastaamassa myyntijohtajan tarpeisiin, mutta kokonaisvaltaisena järjestelmänä se todellisuudessa pystyy auttamaan myynnin lisäksi asiakaspalvelua, markkinointia, verkkokauppatiimiä, jälleenmyyjiä, kenttätyöntekijöitä ja monia muita liiketoiminnan osa-alueita.
Kun samalla alustalla hoidetaan esimerkiksi markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu, on kaikki data samalla alustalla. Tämä tarkoittaa myyntijohtajan näkökulmasta sitä, että hän pystyy esimerkiksi:
- Näkemään potentiaalisen asiakkaan sivuvierailut, materiaalien lataukset ja sähköpostien linkkien klikkaukset (markkinoinnin dataa).

Kuva 2: Lähde: Ceilin Demo ympäristö
2. Näkemään nykyisen asiakkaan asiakaspalvelupyynnöt, reklamaatiot ja kyselyt (asiakaspalvelun dataa).

Kuva 3: Lähde: Ceilin Demo ympäristö
Näistä voi olla suuri apu, kun potentiaalista asiakasta koitetaan saada kotiutettua tai kun nykyiselle asiakkaalle olisi tarpeen tehdä lisämyyntiä. Keskustelu on helpompi aloittaa ja asiakkaan luottamus saavuttaa, kun tietää mistä potentiaalinen asiakas on kiinnostunut tai mikä ei tällä hetkellä nykyisellä asiakkaalla toimi.
Jos haluat kuulla lisää myyntijohtajan Salesforcen käyttötapauksista, juttelemme mielellämme tarkemmin.

Kirjoittaja:
Julia Ryhmänen
Marketing Manager & Salesforce Consultant
Lue lisää sisältöjä

Agentforce World Tour Helsinki – 6.5.2025
Ceili on vuoden mahtavimmassa tapahtumassa Salesforcen pääyhteistyökumppanina! Tällä kertaa uudella nimellä kulkeva Agentforce World Tour Helsinki 2025 tapahtuma järjestetään Helsingin Finlandia-talolla 6.5.2025. Luvassa on mielenkiintoisia

Digital Marketing User Group – AI spesiaali
Salesforcen tekoälyn mahdollisuuksista erityisesti markkinoinnin saralla kiinnostunut – tämä tilaisuus on sinulle! Järjestämme tällä kertaa suositusta Digital Marketing User Groupistamme erikoissession: AI spesiaalin! User Group

Ceilin tiimi vahvistui kolmella kokeneella asiantuntijalla
Ceilin tiimi vahvistui kolmella kokeneella asiantuntijalla! Ceilin vuosi 2024 oli kaksijakoinen, kun hiljaisempaa kevättä tasapainotti vahva syksy. Kasvaneen asiakasprojektimäärän myötä Ceilillä kaivattiin lisää apukäsiä ja
Salesforce®, Sales Cloud® ja muut ovat salesforce.com, inc:n tavaramerkkejä, joita käytetään täällä luvan kanssa.

Haluatko tietää lisää Salesforcen mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä, niin räätälöidään teille sopiva tarjous tarpeidenne pohjalta.
Jos tarjouspyynnössäsi on liitteitä, voit ottaa lomakkeen sijaan yhteyttä osoitteeseen info@ceili.fi